Attālinātā mācīšanās: ieguvumi un izaicinājumi

08.05.2020

Izglītība

Rēzeknes novada izglītības pārvalde, sadarbībā ar mācību jomu koordinatoriem, veica vispārizglītojošo skolu pedagogu aptauju par attālinātā mācību procesa nodrošināšanu valsts ārkārtējās situācijas apstākļos. Aptauja tika veidota ar mērķi apzināt attālinātās mācīšanās izaicinājumus un ieguvumus.
Iegūtie dati patīkami pārsteidza, jo pedagogu atbildes apliecināja to, ka skolotāji var tikt galā ar izaicinājumiem un spēj pārvarēt grūtības, ko radījusi ārkārtējās situācijas izsludināšana valstī.
Īstenojot attālināto mācību procesu, kā arī, nodrošinot saziņu un refleksiju, Rēzeknes novada skolotāji visvairāk izmanto tādus digitālos resursus kā uzdevumi.lv, Google, WhatsApp, E- klase, Soma.lv. Ir arī jāvērtē pozitīvi tas, ka dabaszinību skolotāji ir pastiprināti pievērsuši uzmanību arī ArcGis iespējām, vai daļa no pedagogiem aktīvi izmanto vietņu Padlet.com, Kahoot, Quizizz u. c. iespējas.
Mācoties attālināti ir mainījušies akcenti mācību procesā. Skolotāji atzīmēja, ka praktiski vienmēr:

  • Stundai tiek izvirzīts skaidrs sasniedzamais rezultāts un darba uzdevumi tiek aprakstīti skolēniem saprotamā, vienkāršā valodā
  • Kopīgi ar kolēģiem pedagogi pārspriež grūtības un risināmās problēmas
  • Pedagogi iesaistās savstarpēju ideju apmaiņā/ dalās ar labo praksi ar savas skolas pedagogiem attālināto mācību procesa uzlabošanai
  • Skolēniem tiek sniegti skaidri darba vērtēšanas kritēriji vai snieguma līmeņa apraksti
  • Tiek nodrošināts atbalsts un cieņpilna atgriezeniskā saite par sniegumu attālināto mācību laikā
  • Mācību procesā tiek izmantota formatīvā vērtēšana
  • Tiek izstrādāti darbi atbilstoši savam mācīšanas stilam un šī brīža situācijai
  • Notiek sadarbība ar vecākiem, rūpējoties par skolēnu snieguma uzlabošanu

Protams, attālinātais mācību process ieviesa savas korekcijas arī dažādu iespēju izmantošanā, jo kā atzinusi kāda skolotāja, ka ”nācās atklāt sev daudz interesanta, ko var izmantot mācību procesā. Kabinetā ir n-tās mapes, kurās ir tik daudz materiālu, taču izrādās, ka mapes mierīgi pārklājas ar putekļiem, bet process nav apstājies”. Ieguvumi, kuri aptaujā norādīti, ir sekojoši:

  • Tiek apgūti jauni digitālie rīki un pieredze strādāt ar digitālajiem rīkiem
  • Ikdienā jāveic materiāla atlase un jāliek akcenti uz svarīgāko mācāmajā vielā
  • Tiek dažādotas pieejas mācību procesam
  • Ir akcents uz radošu pieeju
  • Jāveic sava darba detalizēta plānošana
  • Apgūta jauna pieredze strādāt ar publicētajiem digitālajiem mācību materiāliem
  • Tiek veicināta virzība uz kompetencēs balstītu mācīšanos( Skola2030)

Pēdējais apgalvojums nepārprotami ir viens no svarīgākajiem, jo jau šī gada pirmajā septembrī tiks uzsākta uzlabotā, kompetencēs balstītā mācību satura ieviešana un attālinātā mācīšanās stimulēja ieviest citu mācību procesu, kurā lielā mērā atspoguļojas arī Skola2030 akcenti.
Pārdomas rosinošs ir pedagogu secinājums, ka attiecībā uz skolēniem visai bieži tiek novērotas komunikācijas barjeras vai kļūdas un nespēja apgūt plānoto apjomu. Rodas jautājums: vai tas, ka skolēni nespēj saprast un izpildīt plānoto ir tikai viņu atbildība? Varbūt skolotājam, izvērtējot savu darbu un sagatavotos materiālus, ir lielāka vērība jāpievērš skaidriem un saprotamiem aprakstiem, darba izpildes soļiem, kā arī apjomam. Vai to, ko klātienē skolēns, piepalīdzot skolotāja klātbūtnei, komentāriem un klasesbiedra atbalstam var izpildīt plānotajā laikā, esot vienatnē, ir iespējams paveikt norādītajā laikā? Noteikti- ne vienmēr. Tāpat arī ir dzirdēts, ka, piemēram, matemātikā vecāki jau sākot no 6.-7. klases nespēj sniegt atbalstu.
Viens no aptaujas jautājumiem bija par izaicinājumiem, ar kuriem pedagogiem jāsastopas attālinātajā darba procesā. Tie ir:

  • Palielināta slodze un konsultācijas skolēniem ārpus plānotā darba laika
  • Spēja elastīgi reaģēt uz situāciju
  • Laika menedžments
  • Piemērotu mācību materiālu sagatavošana
  • Tehnoloģiskās problēmas( internets, programmatūra u.c.) gan skolotājam, gan skolēniem
  • Stundas tiešsaistē ar web kameru

Tāpat arī, balstoties uz aptaujas datiem, kā tuvākās nākotnes aktualizējamie jautājumi izkristalizējās sadarbība ar saviem kolēģiem mācību procesa plānošanā un īstenošanā( starpdisciplināri projekti) un skolēnu rosināšana attālināto mācību procesā pašiem mācīt vienam otru, kopīgi meklēt atbildes un vērtēt vienam otra darbus (no pieredzes- iesaisti vērtēšanā veiksmīgi var realizēt, izmantojot Google veidlapas, Padlet.com un citas formas)
Skolotāji ir izteikuši arī atziņu, ka “grūtāk iet krievvalodīgajiem bērniem, jo ne visiem ir pietiekamas zināšanas un prasmes valsts valodā gan lasīšanā un teksta izpratnē, gan valodas pielietojumā”. Lūk, arī šeit atklājas “zemūdens akmeņi”, kuri parāda iepriekšējos gados nepaveikto un skaidri pasaka uz ko jātiecas pedagoģiskajā procesā.
Tā kā aptaujas mērķis bija visai pozitīvs, citēju galvenās pedagogu atziņas, kuras radušās, pateicoties attālinātajam mācību procesam
Par skolēnu darbu:

  • Uzlabojas skolēnu lasītprasme, patstāvīgā darba iemaņas.
  • Uzlabojas digitālā pratība, un digitālās ierīces vairs nav spēļlietiņa, bet darba instruments.
  • Iespēja apgūt patstāvīgā darba/ plānošanas iemaņas, būt atbildīgam savu darbu.
  • Pateicoties Online rīkiem skolēniem ir iespēja apgūt angļu valodu spēles formā
  • Mācīšanās process ir kļuvis daudz individualizētāks, jo skolotājs pastāvīgi ir kontaktā ar katru skolēnu (attālinātas mācības deva iespēju iesaistīties skolēniem, kuri mācību laikā bija kautrīgi un viņiem nebija iespējas izteikt savu viedokli.) Saziņa ar dažiem bērniem ir kļuvusi ciešākā nekā reālajā dzīve. Dažiem ir labāki mācību rezultāti.
  • Skolēni, kas vienmēr ir iekšā mācību procesā klātienē, arī attālinātajās mācībās ir aktīvi, tiek galā ar uzdevumiem! Ir arī tā saucamie centīgie, kas mēģina virzīties uz priekšu. Un, protams, ir vienaldzīgie, kas bez pamudinājuma, atbalsta, kontroles nav spējīgi patstāvīgi mācīties. Šobrīd izkristalizējas problēmas, kuras jāpārvar gan skolēnam, gan skolotājam, un vai esam spējīgi tikt ar tām galā. Tā ir arī norāde uz to, vai kompetencēs balstītā izglītība būs veiksmīga, jo attālinātās mācībās ir jāpierāda savs briedums pašvadītam darbam.
  • Gandarījums un prieks par atsevišķiem skolēniem, kuri klases ikdienas darbā “it kā pazuda, neizcēlās”, bet šobrīd ir ļoti izteikta pašvadīta mācīšanās – visi darba uzdevumi tiek veikti ar lielu atbildību. Skolēns pats plāno savu dienu, izvēlas uzdevumu izpildes secību un laiku, katrs strādā sava tempā
  • Strādā visi skolēni, procesā iesaistās vecāki, process radošāks un interesantāks, jo jebkurā brīdī var izmantot interneta resursus
  • Nav problēmu ar disciplīnu, skolēni mazāk noslogoti.
  • Mazo skolu bērni ir milzīgi ieguvēji, jo beidzot viņi ir spiesti paši izzināt un mācīties. Skolotājam tas vienmēr ir ērtāk- “iebakstīt” ar pirkstu pareizajā atbildē. Tagad tādas iespējas nav.

Par sadarbību ar vecākiem:

  • Vecākiem ir iespēja novērtēt sava bērna spējas, prasmes un iemaņas. Vecāki ir spiesti veltīt vairāk uzmanības savam bērnam.
  • Beidzot vecāki novērtē skolotāja lomu skolēna attīstībā un mācību vielas apguvē.
  • Daļa vecāku vairāk pievērš uzmanību saviem bērniem, izzina jaunās tehnoloģijas kopā ar bērniem
  • Ir kļuvusi ciešāka sadarbība un palielinājusies vecāku līdzatbildība par skolēnu sasniegumiem.
  • Pārsteidzoši, bet šādi organizējot mācību procesu, perfekti ir redzams, kas notiek ģimenē. Gan sarunu laikā, gan kā tiek pildīti uzdevumi un sniegta atgriezeniskā saite.
  • Paldies vecākiem par darbu!

Skolotāji par sevi un attālināto darbu:

  • Attieksmes maiņa - katrs darbinieks kļūst par vadītāju pats sev.
  • Pilnveidotas digitālās prasmes, apgūtas jaunas darba metodes. Jauna iespēja izmantot tādas platformas, kādās agrāk nebija strādāts
  • Saņemam daudz atbalsta no skolas administrācijas
  • Mācoties attālināti, tiks izvērtēta, pārskatīta un attiecīgi novērtēta skolotāja misija, savukārt, skolēni sapratīs, cik sarežģīts ir skolotāja darbs, kas ietver ne tikai informācijas nodošanu, izklāstu utt., bet arī acu kontaktu, emocijas, empātiju un savstarpējo līdzdarbošanos klātienē.
  • Katrā lietā var atrast un saskatīt kaut ko pozitīvu, neskatoties uz situāciju. Svarīgi mēģināt atrast ikdienā radošuma dzirksti, kas palīdz nepagurt pat tad, ja liekas, ka vairs tiešām neko nevaru un nezinu.
  • Esmu apmierināta ar to, ko daru, jo apgūstu un praksē ieviešu dažas jaunas digitālas lietas, tāpat arī īpaši piestrādāju, lai darba uzdevumi būti skaidri, viegli saprotamas prasības. Vairumam skolēnu patīk tas ko mēs kopā darām. Ļoti labs solis pretī Skola2030 startam!
  • Jauna saskarsmes kultūra, pašorganizēšanās prasme, tolerance, spēja rīkoties neparedzētos apstākļos.
  • Labāk iepazinu skolēnus, un viņu spējas strādāt patstāvīgi
  • No skolēnu refleksijas sapratu, ka tomēr stundas tiešsaistē ir labākais variants. Nav jāizmato daudz rīki, tikai tie kuri skolēniem ir pazīstami. Attālināti būtu pieticis ar trim nedēļām, lai veiksmīgi tiktu galā ar IT prasmēm. Grūti nodrošināt pētniecisko darbību, un attīstīt sadarbības kompetenci.
  • Dzīvē daudz kas liekas grūts, kamēr nav izmēģināts!

Paldies visiem pedagogiem, kuri dalījās ar savu pieredzi un atziņām! Cerēsim, ka jaunā pieredze būs balsts arī turpmākajā pedagoģiskajā darbībā!
Izglītības pārvaldes speciāliste Elita Opincāne

Click to listen highlighted text!