Dabaszinātņu nometne „Garā pupa” Tiskādu vidusskolā

Projekta Nr.8.3.2.2./16/I/001 „Atbalsts izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai” ietvaros no 2018. gada 12. marta līdz 14. martam Tiskādu vidusskolā notika dabaszinātņu dienas nometne “Garā pupa” 1.- 6. klašu skolēniem.
Nometnes laikā bērniem tika organizētas pētnieciski praktiskās un radošās nodarbības, kuras notika gan atsevišķi pa klašu grupām, gan visiem skolēniem kopā.
Rīti sākās ar jautru rīta rosmi, kurā bērni ar prieku vingroja.
Pirmās dienas teorētiski praktiskajā nodarbībā “Koku pasaule” skolēni pilnveidoja prasmi atpazīt kokus pēc izskata dažādos gadalaikos, prezentācijā iepazinās ar koku sugu daudzveidību Latvijā, to izskatu un atpazīšanu. Attīstīja komunikācijas un sadarbības prasmes, darbojoties praktiski grupās: koku atpazīšanu pēc izskata, lapām, augļiem, koku attēlu salikšanu no dažādām detaļām.
Praktiskajā nodarbībā “Mērīšanas prasmes” skolēni guva zināšanas par mērīšanas vienībām un veidiem senāk un tagad. Pēc prezentācijas “Kādas mērvienības tika lietotas pagātnē” demonstrēšanas, skolēni iemācījās, kā veikt augu modeļu mērīšanu un kā veikt augu mērīšanu dabā. Sarunas laikā noskaidrojās, ka ģimenēs joprojām izmanto senās mērvienības.
Praktiskajā nodarbībā “Koka modeļa mērīšana” skolēni pielietoja dažādus mērīšanas veidus (ar elkoņiem, ar sprīžiem, ar metramēru), veicot koka modeļa mērīšanu, tādējādi nostiprinot prasmes veikt mērījumus ar dažādiem mērīšanas paņēmieniem.
Pēc pusdienām skolēni devās ārpus telpām, lai pielietotu dažādus mērīšanas paņēmienus dabā. Skolēni pētīja nometnes teritoriju, atpazina koku sugas. Izvēlējās koku, novēroja, veica dažāda veida mērījumus, lai noskaidrotu koka augstumu, vecumu, stumbra apkārtmēru, koku mizas krāsu un citas pazīmes. Nodarbības beigās skolas telpās bērni zīmēja savu koku. Diskusijas veidā pārrunāja par koku un mežu vērtību un to saglabāšanu. Skolēni jutās lepni par to, ka aktīvi piedalās makulatūras vākšanā un līdz ar to saglabā kādu koku.
Dienas izskaņā skolēni piedalījās sporta aktivitātēs ar rotaļu elementiem, kurās vajadzēja izmantot zināšanas par kokiem (celmiņi, dažādu koku nosaukumi, koku sēklu izvējošana u.c.).
Dienas izvērtējuma rezultāts bija draudzīgs. Skolēniem tika izdalītas trīs pupas, kuras vajadzēja pielīmēt aktivitātei, kura visvairāk patika. Katrai aktivitātei apkārt bija līdzīgs pupu skaits.
Otrā nometnes diena sākās ar rīta rosmi – domām un ķermenim.
Pēc brokastīm skolēni devās uz pētniecisko nodarbību “Šokolādes noslēpumi”, kur tika piedāvāta virtuālā ekskursija tropu mežā, lai izzinātu kakao koku augšanas apstākļus.
Nodarbības otrajā daļā bērni pētīja šokolādes sastāvu, izzināja un analizēja vielas, kuras atrodas izstrādājumā. Jaunāko klašu skolēni pirmo reizi iejutās pētnieku lomā un kā īsti zinātnieki šķīdināja dažādu šokolādes veidu gabaliņus mēģenēs, vēroja, pētīja un brīnījās. Strādāja grupās un pāros, izzināja šokolādes ietekmi uz cilvēka veselību un garastāvokli.
Mācību vizīte uz dabas izglītības centru “Rāzna” lielākajai daļai bija pirmo reizi. Bijušās skolas telpās varēja apskatīt foto izstādi par Rāznas ezeru un zīmējumu izstādi par Rudo  pakalnu bērīšiem. Centra ēkā skolēni piedalījās nodarbībā par zivju sugu izzināšanu, kur tika izmantoti gan zivju skeleti, grāmatas par zivīm, radošas spēles, kā arī dzīvas zivis. Ar lielu interesi bērni pētīja zivju izskatu, uzbūvi, spuru daudzumu un skaitīja gadu skaitu pēc zvīņām. Nodarbības beigās noskaidrojās, ka bērni pazīst daudzas zivis, kuras dzīvo Rāznas ezerā.
Dienas noslēgumā bērni ar lielu entuziasmu pārstāstīja redzēto, cenzdamies pārspēt cits citu zivju pasaules pārzināšanā.
Nometnes trešajā dienā bērni devās uz praktiski pētniecisko nodarbību “Augu mikropasaule”. Lielākajai daļai skolēnu tā bija pirmā tikšanās ar mikroskopu. Skolēni iepazinās ar mikroskopa uzbūvi, mācījās sagatavot mikropreparātus darbam, ieguva prasmes strādāt ar mikroskopu, veica pētījumu, lai noskaidrotu augu iekšējo uzbūvi. Veica pētījumu – sīpolu mizas, auga lapas uzbūves salīdzinājumu, raksturoja to izskatu un īpatnības. Ar lielu interesi skolēni mainījās cits ar citu, lai apskatītos mikroskopos, jo katram redzamais atšķīrās. Lielu sajūsmu izraisīja zilā sīpola miziņa, kura zem mikroskopa izskatījās kā skaists dārgakmens.
Nedēļu pirms nometnes sākuma bērni iestādīja pupu. Nodarbības nobeigumā notika pupas svēršana un mērīšana. Rezultāti bija dažādi, dažas pupas augstums sasniedza pat 15 cm.
Nākamā nodarbība notika ārpus telpām: jautrā orientēšanās “Garā pupa”. Skolēnu grupām tika iedotas kartes atsevišķas daļas ar staciju apzīmējumiem, apmeklējot visus punktus, bija jāsalasa atsevišķās daļas un jāsaliek karte. Katrā stacijā bērniem bija jāatrisina dažādi jautri uzdevumi, jāatpazīst objekti ar mērķi noteikt nākamā punkta virzienu un attālumu. Katru grupu orientēšanas beigās gaidīja jautrs pārsteigums. Šīs aktivitātes veikšana sekmēja skolēnos pētnieciskā darba iemaņu attīstību, interesi un prasmi orientēties tuvākajā apkārtnē, attīstīja prasmi sadarboties un strādāt grupā.
Pēc pusdienām bērni devās uz radošo darbnīcu “Koksnes fantāziju darbi”. Skolēni izgatavoja dažādus telpiskus izstrādājumus – taurenīšus no koksnes, rāmīšus un telpu rotājumus. Visi darbi tika novietoti skolas foajē, lai arī pārējie skolas skolēni varētu apskatīt radošos darbus.
Vienā no pēdējām sporta aktivitātes nodarbībām bērni sacentās ar īstu cīņas garu, pārejot purvu, lienot starp zemu koku zariem un pārspējot cits citu meistarībā.
Nometnes noslēgumā skolēni aizpildīja anketas ar jautājumiem par nometni. Secinājumi nelika vilties, jo visi jutās apmierināti un izteica vēlmi piedalīties šādās nometnēs arī turpmāk.
Nometnes vadītāja Renāte Stikāne
DSCF4599 DSCF4643 DSCF4665 DSCF4741 DSCF4812 DSCF4866 DSCF4887

Click to listen highlighted text!