Rēzeknes novada pašvaldība plāno ieviest stingrākus noteikumus apbedījumu veikšanai

Jau 2010. gadā Rēzeknes novada pašvaldība izdeva saistošos noteikumus par kapsētu apsaimniekošanu. Šoruden pašvaldība gatavo būtiskus labojumus, lai veiktu stingrāku apbedījumu kontroli un uzskaiti, kā arī izskaustu nesankcionētus apbedījumus. Par izmaiņām kapsētu apsaimniekošanas noteikumos un kā tās skars iedzīvotājus stāsta Rēzeknes novada pašvaldības izpilddirektors Jānis Troška.

Rēzeknes novada teritorijā atrodas 284 kapsētas. Lielākajā daļā no tām apbedījumi šobrīd notiek patvaļīgi – nesaskaņojot ar pagasta pārvaldi tiek apbedīti mirušie un rezervētas dzimtas kapavietas, piemēram, norobežojot plašu teritoriju ar kociņiem vai košumaugiem. Ja tā turpināsies, tuvāko gadu laikā daudzās kapsētās var pietrūkt vietas, taču paplašināt kapus kļūst arvien sarežģītāk apkārt esošo privātīpašumu dēļ.

Lai gan Rēzeknes novada pašvaldībai ir saistošie noteikumi par kapsētu apsaimniekošanu, tomēr lielākoties tie netiek ievēroti. Arī pašvaldība līdz šim netika veikusi preventīvos pasākumus vai sodījusi iedzīvotājus par nekontrolētiem apbedījumiem, bet turpmāk aicinām sabiedrību būt saprotošiem un pieņemt pašvaldības nosacījumus, jo tieši pašvaldība ir atbildīga par kapsētām un to uzturēšanu. Ir jāsaprot, ka kapsēta nav kāda iedzīvotāja privātais īpašums, tāpēc pašvaldība centīsies ieviest tādu kārtību, lai apmierinātas būtu visas puses.

Kam turpmāk iedzīvotājiem ir jāpievērš uzmanība pirms tuvinieku apbedīšanas?

Lai gan saistošie noteikumi paredz kārtību, ka kapa rakšana jāsaskaņo ar pagasta pārvaldi, tikai dažos pagastos tas tā arī notiek. Pārējās kapsētās tuvinieki rīkojas kā savā īpašumā – paši izvēlas kapavietu, to ne ar vienu nesaskaņojot. Turpmāk vairs nedrīkstēs rakt kapu vai vest uz kapsētu mirušo, pirms nav apmeklēta pagasta pārvalde, uzrakstīts iesniegums un kamēr pagasta pārstāvis nav dabā parādījis konkrētu apbedījuma vietu. Kapavietas ierādīs pagasta pārvaldes darbinieks, kam ar rīkojumu tas būs noteikts kā pienākums. Jebkura rīcība, kas tiks veikta bez saskaņošanas, tiks uzskatīta par saistošo noteikumu pārkāpumu un persona, kura būs veikusi apbedīšanu, tiks saukta pie administratīvās atbildības.

Viens no svarīgākajiem jauninājumiem ir reģistrācijas žurnālu jeb kapu grāmatu ieviešana. Ierodoties pagasta pārvaldē un rakstot iesniegumu par kapavietas ierādīšanu, arī kapu grāmatā tiks fiksētas visas ziņas par mirušajiem – cilvēka vārds, dzimšanas, miršanas un apglabāšanas datums, kā arī konkrēts sektors kapsētā, kur cilvēks ir apbedīts. Līdz šim mums tāda uzskaite tika veikta tikai pāris pagastos, taču, to ieviešot visos pagastos, būs liels ieguvums lielai sabiedrības daļai, arī tad, ja radinieki pēc daudziem gadiem meklēs piederīgos.

Turpmāk būs iespējams rezervēt kapavietu. Kā tas izpaudīsies? Kādi būs kapavietas rezervēšanas nosacījumi?

Problēma ir tajā, ka patvaļīgi un neorganizēti tiek aizņemtas kapavietas – cik kurš grib, tik arī aizņem, kamēr citiem vietas var nepietikt. Turpmāk, kad obligātā kārtā būs jāslēdz kapavietas nomas līgums, ceram, ka cilvēki aizdomāsies, vai tiešām viņiem ir nepieciešams aizņemt tik daudz vietas.

Tiem iedzīvotājiem, kuriem ir iekārtotas ģimenes (dzimtas) kapavietas ar vairākām brīvām apbedījuma vietām, būs jānoslēdz līgums – kādam tuviniekam jādodas uz pagasta pārvaldi un jānoslēdz kapavietas nomas līgums. Lai nav tā, ka viens patvaļīgi aizņem piecas kapa vietas, otrs paskatās, ņem piemēru un aizņem jau septiņas, lai gan patiesībā viņam tik daudz nemaz nevajadzētu.

Runa ir tikai par tām kapavietām, kuras jārezervē, par tā saucamajiem rītdienas jeb nākotnes apbedījumiem un tikai tām kapsētām, kurās būs noteikta rezervētās kapavietas nomas maksa. Mirušo tuviniekiem, kuru agrāk rezervētās kapavietas jau ir aizpildītas, nebūs jādodas uz pagasta pārvaldi un jāslēdz kapavietas nomas līgums.

Tomēr, ja nomas līgums jau būs noslēgts un ģimenes (dzimtas) kapuvieta ierādīta, apglabājot kārtējo tuvinieku, tik un tā vajadzēs ierasties pagasta pārvaldē, lai informētu par apbedīšanas faktu, saņemtu atļauju veikt apbedījumu un piefiksētu to kapu grāmatā. Komersantiem, kuri sniedz apbedīšanas pakalpojumus, tajā skaitā kapa rakšanu, tas būs jāņem vērā un pirms kapa rakšanas jāpārliecinās, vai ir saņemta atļauja no pagasta pārvaldes. Komersanti no pašvaldības puses par šo jauninājumu tiks informēti atsevišķi.

Kurās kapsētās, sākot ar kuru apbedījumu un cik liela būs rezervētās kapa vietas nomas maksa?

Paredzams, ka divas kapavietas vienas ģimenes locekļiem būs bez maksas, bet par katru nākamo rezervēto būs jāmaksā vienreizējā nomas maksa. Runājot par maksu, pagaidām notiek aktīvas diskusijas ar pagastu pārvaldēm, bet visdrīzāk Rēzeknes novada kapsētas tiks dalītas divās grupās – vienā grupā kapsētas, kurās notiek intensīva apbedīšana un tiks noteikta vienreizējā nomas maksa, otrā-pārējās kapsētas, kurās nomas maksas nebūs.

Gribu uzsvērt, ka kapavietas vienreizējās nomas maksas ieviešana nekādā gadījumā nav saistīta ar budžeta ieņēmumu palielināšanu, bet tikai un vienīgi, lai disciplinētu aizgājēju tuviniekus un sakārtotu apbedīšanas norisi, jo pēdējo pāris desmitu gadu laikā šis process ir izgājis no rāmjiem, un daudzās kapsētās katrs dara, kā grib. Turklāt daudzās citās pašvaldībās, tostarp kaimiņos Rēzeknes pilsētā, šāda prakse ir ieviesta jau sen.

Nav noslēpums, ka piepilsētas pagastu kapsētās notiek intensīva mirušo apbedīšana, kuri nav dzimuši vai auguši un nekad nav bijuši deklarēti konkrētā pagasta teritorijā, vienkārši radinieki izvēlas viņus tur apbedīt, tāpēc tiek diskutēts arī par to, vai saistošajos noteikumos jāparedz, ka apbedīt ir tiesības mirušos, kuru pēdējā dzīves vieta bijusi konkrētā pagasta teritorijā, kā arī jau apbedīto pirmās pakāpes radiniekus, neatkarīgi no deklarētās dzīves vietas.

Saistošajos noteikumos būs atrunāts, cik liela platība vienai kapavietai ir nepieciešama, tad tiks noteikta maksa par kvadrātmetru un aprēķināta vienas rezervējamās kapavietas vienreizējā nomas maksa. Piemēram, ja vienai kapavietai nepieciešami 5,25 kvadrātmetri, kur viena kvadrātmetra izcenojums ir, piemēram 5 EUR, var izrēķināt, cik tas maksās. Atgādināšu, ka šāda maksa jau šobrīd tiek iekasēta trīs pagastu pārvaldēs, pamatojoties uz jau minētajiem saistošajiem noteikumiem un novada domes attiecīgiem lēmumiem.

Kad tiks pieņemti grozījumi saistošajos noteikumos?

Septembra nogalē notiks vēl viena diskusija ar pagastu pārvalžu pārstāvjiem, lai vienotos par nomas maksām un citiem noteikumiem. Plānots, ka oktobrī tiks pieņemti grozījumi saistošajos noteikumos un nosūtīti Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai atzinuma sniegšanai. Saistošo noteikumu grozījumi spēkā stāsies pēc pozitīva atzinuma saņemšanas un publicēšanas, orientējoši tas varētu būt šī gada novembris, decembris. Mēs apzināmies, ka sākumā daļā iedzīvotāju tas radīs neapmierinātību, bet kārtībai ir jābūt, jo pašvaldība kā kapsētu apsaimniekotāja ir atbildīga par to uzturēšanu un kārtību tajās.

Click to listen highlighted text!