Sakstagala J. Klīdzēja pamatskola atceras un godina savu bijušo skolnieku Jāni Klīdzēju

11.05.2015

Izglītība

Maijs Sakstagalā atnāk ar dzelteno pureņu ziedēšanu ceļmalas grāvītī pie skolas, un jau sesto gadu maijs Jāņa Klīdzēja pamatskolā ir izcilā rakstnieka, mūsu bijušā skolnieka daiļrades zīmē. Šogad svētku un atceres brīdi, pēc pašu skolēnu ieteikumiem, veidojām kā radošo darbnīcu dienu. Katrai 5.-9. klašu grupai bija iespēja visas dienas garumā piedalīties septiņās dažādās darbnīcās, kuras organizēja pedagogi saistībā ar rakstnieka daiļradi un romānu „Cilvēka bērns”. Katrai darbnīcai savs nosaukums, savs moto un savas darbošanās iespējas:
Radošajā darbnīcā „Kamolītis” skolotājas Anitas Doroščonokas vadībā skolēni no dažādu krāsu dzijām tina savu foto zvaigznīti, veidoja kopīgu skolas izstādi un foto rāmīšus, ko dāvināsim māmiņām. Darbnīcas moto: „Varbūt cilvēks ir tāds kā dzīparu kamols, bet tu nekad nezini, kas tas ir iekšā, ap ko šis satīts? „ (J. Klīdzējs).
Radošajā darbnīcā „Boņa sirds” skolotāju Irēnas Doroščonokas un Bellas Steklovas vadībā skolēni no krāsaina papīra ģeometriskām figūrām darina Boņa sirdssomiņu un izrotā ar ģeometriskām figūrām. Darbnīcas moto: „Tu esi cilvēka bērns: Tu redzi, kā ir, kad tu esi cilvēka bērns. Tev jārunājas pašam ar savu sirdi. Citu reizi tā sāk zviegt kā zirgs, un ko vari tu? Nekā! Tu nevari vis viņu piebāzt ar auzām vai zāli un pateikt: esi tagad paēdusi un klusē... nekā! Tu nekad nevari zināt, kad tā ir paēdusi un vai tā visā mūžā kādreiz vispār būs paēdusi. Tad tava sirds sāk prātot- vai tevī būtu kaut kas tāds, ar ko tu varētu pabarot citas sirdis....”(J. Klīdzējs).
Radošajā darbnīcā „Kalifornija” skolotājas Ludmilas Bondarenko vadībā skolēni runāja par Jāņa Klīdzēja dzīvi emigrācijā un valodu zināšanu nozīmi cilvēka dzīvē. Darbnīcas moto: : „...ir vajadzīga daudz plašāka redzēšana un saprašana. Nepietiek arī ar to, ka tu redzi savu pagastu, savu novadu vai arī paša valsti. Ir jārauga šodien redzēt daudz tālāk - uz pasauli. Man jau bija vācu,...,krievu valodas. Sāku piemācīties klāt arī angļu...”(J. Klīdzējs).
Radošajā darbnīcā „Boņa purenītes un Bigijas laiviņa” direktores Silvijas Freibergas vadībā skolēni izgatavoja zīmuļpurenīti kā dāvanu katrs sev no rakstnieka dzimšanas dienas un iemācījās locīt no papīra savu sapņu laiviņu. Darbnīcas moto: „Purenes! Purenes! Boņs nevar novaldīties, neiekliedzies skaļi šopavasar pirmo reizi redzēdams purenes ziedam. Tās mirdz kā dzeltena zelta pogas, apšūtas ap visa ūdens ziluma malām pa pļavu.”
„Bibuks savu māju galā, droši vien tur pie tiem septiņiem bērziem, dzied kaut ko bezgala skaistu par laiviņu. Un katrreiz, kad Boņs dzird savu Bibuku dziedam, viņu apņem kaut kas tāds, ar viņu notiek dažas lietas, par kurām viņš pats nav skaidrībā, bet kas tomēr viņam patīk ļoti. ... Un Bibuks dzied un dzied. Vēl arvien par to pašu laiviņu. Un brīdi Boņam liekas, ka viņš redz Bibuku aizbraucam pa saules rieta sarkanumu laiviņā...”
Radošajā darbnīcā „Boņa koki - bērzs un ozols” skolotāju Inetas Strucinskas un Arņa Cercena vadībā skolēni dziedāja dziesmas par kokiem un izgrieza katrs ozola lapiņu. No iegūtajām 132 lapiņām veidosim kopējo ozolu, veltītu skolas 120 gadu jubilejai. Darbnīcas moto: „Maija mēnesis ir jau pusē, tā to saka vectēvs, savā lielajā kalendārā skatīdamies. Zaļums skanēdams ceļas no pļavām, koku galiem ...”
Radošajā darbnīcā “J. Klīdzēja daiļrade un mūsu pašu radošums” skolotājas Ērikas Jonikānes vadībā skolēni runāja par rakstnieka Jāņa Klīdzēja daiļradi un paši sacerēja dzeju. Darbnīcas moto: „Valoda ir tauta./Valoda ir dzeja./Valoda ir vēsture./Valoda ir zinātne./Valoda ir cilvēks”. (J. Klīdzējs)
Radošajā darbnīcā „Atrodi atbildes uz jautājumiem, izmantojot IT” skolotāja Aleksandra Doroščonoka vadībā skolēni iepazina tos interneta resursus, kuros ir atrodama informācija par Jāni Klīdzēju, aizpildīja darba lapas ar jautājumiem, veidoja prezentācijas. Darbnīcas moto: „Bija daudz vieglāk atbildēt, ja kāds trāpīja pavaicāt taisni tā, kā vajag...” (J. Klīdzējs).
Silvija Freiberga
Sakstagala Jāņa Klīdzēja pamatskolas direktore 
IMG_9011 IMG_8990 IMG_8996 IMG_8997 IMG_8998 IMG_9000 IMG_9001 IMG_9003 IMG_9005

Click to listen highlighted text!