L. Rancānes Makašānu Amatu vidusskolas programmas “Latvijas skolas soma” aktivitātes 2023./24. m. g. 2. semestrī
Šogad Lūcijas Rancānes Makašānu amatu vidusskolas skolēni “Latvijas Skolas somas” programmas aktivitātes izbaudīja laikapstākļiem dažādajās aprīļa pēdējās nedēļās.
“Latvijas skolas somas” programmas ietvaros, 1.–4. klašu skolēniem šogad bija lieliska iespēja apmeklēt mājīgo, maizes aromāta piepildīto Aglonas “Maizes muzeju”. Muzeja telpas skolēnus sagaidīja ar dažādu maizes tapšanas procesam nepieciešamo eksponātu izstādi, nodarbības laikā jaukā muzeja darbiniece daļu no eksponātiem ļāva arī aptaustīt un pārbaudīt darbībā. Stāstot kā sēj, novāc, kuļ un beigās maļ graudiņus, bērniem tika arī parādīti darbarīki ar kuriem tika strādāts senatnē. Ar latviešu tautas ticējumiem un dziesmām, muzeja darbiniece bērnus iepazīstināja ar maizes cepšanas procesu. Visā apmeklējuma procesā, daudzi skolēni atzina ka vislabāk atceras melnās maizes baudīšanu ar medu un zāļu tēju.
Aizraujoša un stāstiem bagāta muzejpedagoģiskā nodarbība 5.–7. klašu skolēniem tika piedāvāta vienīgajā Latvijā esošajā Pasta un informācijas muzejā. Muzeja vadītāja zināja pastāstīt skolēniem nezināmus faktus par Latvijas un Aglonas vēsturi. Svarīgākā muzeja ekspozīcijas daļa veltīta ziņojumu un pasta vēsturei. Skolēni atzina, ka bijuši pārsteigti par to, ka ziņojumus varējis izsūtīt pat ar bitēm, kaķiem un baložiem. Ar interesi skolēni klausījās ziņnešu piedzīvojumos un mēģināja uzminēt, ko dara ar nevēlamu ziņnesi. Skolēni uzzināja daudz interesantas informācijas par pirmajām pastmarkām pasaulē un Latvijā. Muzejā bija aplūkojama liela vēstuļu un pastmarku ekspozīcija, kā arī jau pagājušā gadsimta izgudrotie modernākie sakaru rīki- telefonu aparāti, televizori, fotoaparāti. Skolēni atzīmēja kā pozitīvu iespēju katru no eksponātiem aptaustīt, pārbaudīt vai tas tiešām ir īsts, pacelt klausuli, pašķirstīt vecās avīzes un pat paostīt pasta smaržas, jo ne vienmēr tika pārvadātas tikai vēstules.
Apmeklējot Aglonu, nepalaidām garām iespēju aplūkot bagātīgo 2. pasaules kara muzeja ekspozīciju. Muzeja kodols ir 2. pasaules kara konflikta ieroči. Ir apskatāmi formas tērpi, munīcija, sadzīves priekšmeti, lidmašīnu atlūzas utt. Skolēnus protams visvairāk priecē tas ka ievērojamu daļu no tiem ir iespējams aptaustīt un izpētīt. Visu drīkst nofotografēt. Te jāpiemin ka netiek stāstīts skolēniem par reālajām kara ainām un to postu ko var nodarīt esošie ieroči un mīnas. “Ekspedīcija nav politizēta, bet gan vienlīdzīgi sadala abas karojošās puses. Šeit nav ne labo, ne slikto, varbūt tāpēc ir viegli skatāma un patīk apmeklētājiem”. Aizrautīgākie skolēni ar interesi klausās stāstījumos, interesē ieroču tematika, atribūtika, protams izmantoja iespēju nofotografēties pie motocikla, pielaikojot uniformas un ķiveres, uzliekot ieročus.
“Latvijas skolas somas” programmas ietvaros 8., 9. un 12. klašu skolēniem bija iespēja doties uz Līvānu stikla un amatniecības centru. Centra apmeklējums mūsu skolēniem kā amatu skolas audzēkņiem bija ļoti izzinošs. Apmeklējuma sākumā skolēni tika aizvesti uz stikla pūšanas darbnīcu, kur parādīja kā top stikla puķe. Skolēniem tika sniegta informāciju par dažādo stikla kausēšanas un karsēšanas, kā arī dzesēšanas krāšņu pielietojumu. Izskaidroja ar ko atšķiras krāsots un nekrāsots stikls, kā tie tiek pārstrādāti.
Amatniecības centra apmeklējuma laikā bija iespēja aplūkot amatniecības izstādi ar dažādiem amatu darbgaldiem un instrumentiem. Puiši ievēroja senatnīgu kājminamo virpu, bet meitām interesi raisīja lielās Vilumsona stelles.
Apmeklējot Līvānu stikla un amatniecības centru, tika izmantota iespēja piedalīties radošajās darbnīcās ar stiklu. Darbnīcu meistare un māksliniece Kristīne piedāvāja nodarbību, kuras laikā skolēni apgleznoja paši savu stikla magnētiņu. Nodarbības laikā skolēniem lieti noderēja skolā apgūtās kompozīcijas, krāsu mācības un vizuālās mākslas prasmes. Tāpat skolēni uzzināja dažādas tehniskas lietas.
Pateicoties “Latvijas skolas somas“ programmai mūsu jauniešiem ir iespēja paplašināt savu redzesloku, iepazīt Latvijas kultūru un vēsturi un iegūtās zināšanas parādīt arī mācību procesā.
Ilze Teilane