Activities OF the project “Latvian School Finish” Sakstagala Jānis KCo. in Basic School 2021./2022.m. In the 2 nd semester.

02.06.2022

Latvian School Case

Iniciatīvas “Latvijas skolas soma” mērķis ir izkopt skolēnu piederības sajūtu Latvijas kultūrai, aktualizēt Latvijas kultūrā būtiskas vērtības. Pasākumi tiek plānoti tā, lai katram skolēnam, piedaloties tajos, būtu iespēja rast kaut ko sev tuvu un noderīgu. Aktivitātes bija dažādas un interesantas.

Sagaidot Raiņa un Aspazijas jubilejas gadu, studija RIJA ir izveidojusi pilnmetrāžas animācijas  filmu jaunāko klašu skolēniem "Zelta zirgs". 18. februārī 1.-5. klases skolēni noskatījās šo filmu. Tās sižeta  pamatā ir pirms vairāk nekā 100 gadiem sarakstītā Raiņa luga ar tādu pašu nosaukumu. Mūsdienīgā un bērniem viegli saprotamā stilistikā veidotās pasakas motīvi –  cīņa starp labo un ļauno, drosmes, neatlaidības un pašapliecināšanās spēks.

Aprīlī 1.- 4. klases skolēni apmeklēja seno Latvijas pilsētu Ludzu. Tā ir pilsēta ar vēsturiskām ēkām, pilsēta starp diviem ezeriem: Lielo un Mazo Ludzas ezeru. Skolēni apmeklēja Ludzas Novadpētniecības muzeju, kur bija iespēja iepazīties ar muzejpedagoģisko programmu "Dzīvnieku valstī". Ceļojums notika kopā ar Meža māti, kura bija mīļa un jauka. Mūs pavadīja putnu  un dzīvnieku balsis. Mēs bijām kā dabas pētnieki. Arī apskatījām Ludzas viduslaiku pilsdrupas pilskalnā. Noklausījāmies leģendu par seno pili, noburto princesi un skaisto ķēniņu. Apmeklējām Ludzas katoļu baznīcu un pareizticīgo baznīcu. Pastaigājāmies pa garāko pontonu tiltu Latgalē, kas savieno promenādi – Mazā Ezerkrasta ielu ar Ludzas pludmali.

4. klase apmeklēja arī Ludzas Amatniecības centru. Bija iespēja dzirdēt par Latgales amatniecības vēsturi, par dzīvi un dažādiem darbiem senajā Latgalē. Bērniem bija iespēja apskatīt Ludzas tautas tērpus un uzzināt visas tautas tērpa daļas. Viņiem pastāstīja un parādīja, kādi amati bija jāapgūst zēniem un meitenēm līdz 12 gadu vecumam.

3.-5. klases skolēni apmeklēja Rēzeknes Mākslas un Dizaina vidusskolas Mākslas skolas audzēkņu darbu izstādi “Solis. Lēciens. Mēs.” Latgales Kultūrvēstures muzejā. Apskatījāmies mākslas darbus; piedalījāmies muzejpedagoģiskajā programmā “Pirmo reizi izstādē”, kuras ietvaros veidoja katrs savu radošo darbu, meklēja izstādē sev vistuvāko darbu un fotografējās kopā ar to. Atgriežoties skolā, nākamajās vizuālās mākslas stundās skatījās fotogrāfijas un  mēģināja saprast, kāpēc tieši šis darbs no visas izstādes ir šķitis vistuvākais.

11. martā  5. un 9. klase devās uz Daugavpils Skrošu rūpnīcas muzeju. Tas bija piesātināts ar 19.gs. elpu– to varēja gan sajust, gan redzēt un galvenais- noklausīties interesantu gida stāstījumu par skrošu ražošanas pirmsākumiem, tehnoloģiju un rūpnīcas attīstību.  Vēsturisko telpu un iekārtu apskate, to iedarbināšana, filma par ražošanas procesu, kāpšana svina liešanas tornī un noslēgumā – šaušana mērķī, - izzinošs materiāls, kurā iesaistītas gandrīz visas sajūtas – redze, dzirde, smarža, tauste,- tās vislabāk palīdz trenēt atmiņu.

Iegriezāmies arī Marka Rotko mākslas muzejā. Cietoksnis ir majestātisks, restaurēts arhitektūras un vēstures piemineklis. Arī tajā ir jūtama pagātnes elpa. Taču šoreiz skolēnu uzmanība tika pievērsta muzeja mākslas ekspozīcijām. Centrālais tēls – Marks Rotko un viņa gleznas, kas tapušas savdabīgā tehnikā, augsti novērtētas Amerikā un pasaulē un ir mākslas kultūras vērtība, kas Latvijas vārdu nes pasaulē un arī pašiem latviešiem liek justies vareniem, jo talants un spējas ir jāizkopj jau kopš mazām dienām. Jauno mākslinieku sniegumā varēja apskatīt gan gleznas, gan fotogrāfijas un gleznas sintēzi, gan telpiskus, neparastus priekšmetus, kur idejas un domas lidojumam nav robežu. Protams, gids palīdzēja atšifrēt slēptos zemtekstus, arī paši skolēni minēja, ko gribēja paust mākslinieks.

8. klase aprīļa beigās devās uz Jēkabpili. Mācību ekskursija sākās ar ziepju gatavošanas darbnīcu. Skolēni uzzināja par ziepju rašanās vēsturi un pagatavoja sev aromātiskas ziepes no dabīgām izejvielām. Tālāk sekoja ekskursija pa Krustpils pili, kas ir valsts nozīmes arhitektūras piemineklis. Skolēni aplūkoja, arī  Jēkabpils pilsētu.

7. maijā 6. klases skolēni apmeklēja Rīgas Motormuzeju. Muzeja ekspozīcijas apskate pārvērtās aizraujošā un izzinošā piedzīvojumā, vērojot vēsturisko spēkratu kolekcijas. Ar multimediju un dizaina palīdzību, skolēni līdzdarbojās dažādās interaktīvās nodarbēs (skaņu signāli, vadīšanas prasmes, sacīkšu trase, fotografēšanās padomju valdības automobiļos), u.c.

Bērni patstāvīgi paplašināja zināšanas, izmantojot interaktīvos izziņas stendus un eksponātus. Guva priekšstatu, kāds ir mūsdienīgs muzejs. 6. klase apmeklēja arī Latvijas Nacionālo bibliotēku. Tā ir aprīkota ar jaunās mobilās aplikācijas iekārtām, kā elektroniskais gids, kas ļauj ātrāk un ērtāk uzzināt par svarīgām un aktuālām lietām bibliotēkā. Skolēni bija pārsteigti, cik plaša un moderna ir šī ēka.

11. maijā 7. klase devās uz Lūznavas muižu. Mācību ekskursijas laikā gids stāstīja par Lūznavas muižas vēsturi, skolēni jau zināja dažus faktus un iesaistījās diskusiju grupās. Skolēni ieguva ļoti daudz interesantu faktu par muižas bijušā īpašnieka, inženiera Stanislava Kerbedza dzīvi un gaitām. Noskaidroja Stanislava Kerbedza slavenākos inženiertehniskos šedevrus, pilsētas un valstis, kurās tie atrodas. Šos objektus bija iespējams arī virtuāli apskatīt un iepazīt.

Skolēniem ļoti patika virtuālā, interaktīvā spēle ar tiltu būvniecību, kur jautājumus un tehniskos inženieratklājumus apsprieda un risināja. Skolēni izteica vēlēšanos doties uz šo muzeju kopā ar inženierzinātņu priekšmeta skolotāju, piedalīties tematiskajā nodarbībā par tiltu būvniecību no dažādām konstrukcijām (virtuālajā vidē).

Bēniņos iepazināmies ar sikspārņu dzīvi, izstādi – fotogrāfijām. Bija iespēja aplūkot mērogā īsta sikspārņa lielumu, kas atkarīgs arī no sugas.

Iniciatīva "Latvijas Skolas soma" sniedz skolēniem plašas, vispusīgas zināšanas un, pats galvenais, attīsta kultūras izpratnes un izpausmes kompetences.

 

Evita Kubecca

Click to Listen highlighted Text!