Feimaņu pamatskolas aktivitātes STEM projektā
Feimaņu pamatskolas 1.-9. klašu skolēni 2025./2026. mācību gada 13. novembrī piedalījās ESF Plus projekta Nr. 4.2.2.1./25/I/001 “STEM un pilsoniskās līdzdalības norises plašākai izglītības pieredzei un karjeras izvēlei” piedāvātajās izglītojošajās nodarbībās Daugavpilī.
Latgales industriālajā tehnikumā pirmsskolas grupas izglītojamie piedalījās nodarbībā “Mazo būvnieku skoliņa”. Bērninoskatījās multfilmu "Trīs sivēntiņi", prezentāciju par ēku attīstības vēsturi, iepazinās ar būvniecības darbos nepieciešamo aprīkojumu (ķivere, veste, instrumenti) un tehniku (ekskavators, celtnis u.c.). Tad veidoja savas mājiņas no dažādiem materiāliem – koka un plastmasas stienīšiem. Šī norise attīstīja bērnu izpratni par tehnoloģiju pasauli, drošību un būvniecības procesu, veicināja prasmes plānot, veidot, sadarboties un radoši risināt uzdevumus.
Daugavpils inovāciju centrā 1.-3. klašu izglītojamie piedalījās nodarbībā “Brīnumainā ķīmija”, kura sākās ar diskusija par ķīmiju un iepazīšanos ar drošības noteikumiem. Skolēni veica eksperimentus (“Balona pūšana” (CO2 gāzes radīšana), “Vulkāns”, “Lavas lampa”) ar dažādām pārtikas un ķīmiskajām vielām. Visi atzina, ka eksperimentēt bija aizraujoši un ļoti interesanti.
Savukārt 4.-9. klašu izglītojamie piedalījās divās "Medicīnas nodarbībās", lai izpētītu cilvēka ķermeņa elpošanas, asinsrites sistēmas fizioloģiskos parametrus, novērtētu savu veselības stāvokli. 4.-6. klašu izglītojamie veica uzdevumu “Izmēri pulsu”. Mērījumi ļāva secināt, ka cilvēkiem pulss mainās atšķirīgi, to ietekmē augums, svars, dzimums, nodarbošanās ar sportu, emocijas u.c. Uzdevuma “Asinsspiediena un skābekļa daudzuma asinīs noteikšana” laikā veica mērījumus ar asinsspiediena mērītāju un oksimetru. Uzdevuma “Elpošanas biežuma un tilpuma noteikšana” laikā dalībnieki izmērīja savu plaušu apjomu ar spirometru.
7.-9. klašu izglītojamie "Medicīnas nodarbībā" izmērīja katra komandas biedra asinsspiedienu, pulsu un skābekļa daudzumu asinīs miera stāvoklī un pēc fiziskās slodzes. Salīdzinot rezultātus, uzzināja, kā mainās pulss pēc fiziskām aktivitātēm, izdarīja secinājumus par cilvēka veselības stāvokli.
Skolēniem ļoti patika šīs projekta norises Daugavpilī, jo tās bija aizraujošas un izzinošas.
27. novembrī norises īstenotāji – apvienība "DrKT" 7.-9. klašu skolēniem organizēja izglītojošo nodarbību “Kā izdzīvot sociālajos tīklos?”.
Nodarbības laikā skolēni analizēja mākslīgi radītus dažādu “jauniešu” sociālo tīklu profilus un sociālo tīklu reakcijas uz profiliem, mācījās atpazīt, cik droši, nedroši vai bīstami sociālajos tīklos ievietot dažādu informāciju par sevi, ģimeni un draugiem, kā arī paši izdomāja drošas, nedrošas un bīstamas tēmas. Diskutēja, ko darīt un ko nedarīt sociālajos tīklos, kā arī, kā rīkoties, ja jūti, ka pret kādu tiek vērsta vardarbība?
Visi izmantoja iespēju analizēt savu iesaisti globālos procesos un uzzināja, kā rīkoties atbildīgi. Skaidroja savas rīcības sekas un nepieciešamību uzņemties par to atbildību.
Paldies projekta organizatoriem par iespēju paplašināt skolēnu redzesloku par STEM mācību priekšmetiem un nostiprināt praktiskās iemaņas.
Sagatavoja Aina Drikšņa, Feimaņu pamatskolas direktore