Globālās Skolas projekts sekmīgi turpinās
Arvien biežāk saskaramies ar jautājumiem, kuri nav atkarīgi tikai no mums. Tas rada vajadzību pēc izpratnes par procesiem pasaulē un gatavības sadarboties ar cilvēkiem no citām valstīm un kultūrām. Skola šajā gadījumā kļūst par vietu, kur šādas prasmes var iegūt.
Projekta “Globālās skolas: EYD 2015 tilts uz cerīgu nākotni pirmsskolā un sākumskolā”, Nr. DCI-NSAED/2014/1#188450345# ietvaros 2017. gada 17.- 20. maijā Dunkirkā, Francijā notika projekta vadošo ekspertu seminārs. Seminārā piedalījās Austrijas, Bulgārijas, Čehijas, Francijas, Itālijas, Latvijas, Lielbritānijas, Portugāles un Spānijas projektu grupu vadošie eksperti. Seminārā tika izvērtēts projektā iesaistīto pašvaldību divos gados paveiktais un lemts par nākošajiem uzdevumiem.
Austrijā Globālās izglītības īstenošanai skolās Izglītības ministrija ir izveidojusi vadlīnijas un šī projekta ietvaros tika izstrādāti materiāli to īstenošanai sākumskolā.
Portugālē un Spānijā projektā iesaistītās pašvaldības ar rīkojumu noteica, kuriem skolotājiem jāapmeklē projekta seminārus un jāiegūst sertifikāts. Skolotāji obligāti apmeklēja noteikto semināru skaitu un pildīja uzdevumus savās skolās.
Francijā pašvaldības sarunu ceļā centās iesaistīt skolas piedalīties projekta pasākumos, jo Francijai nav kopējas valsts politikas Globālās izglītības jautājumos un tādēļ arī projekta rezultātu ieviešana ir sarežģīta.
Čehijā un Lielbritānijā projektu īsteno nevalstiskā organizācija, kura sadarbojas ar izglītības iestādēm. Tādēļ lielāklais uzsvars ir uz nevalstisko organizāciju iesaistīšanos Globālās izglītības politikas un īstenošanas rekomendāciju izstrādē.
Itālijā projekta darbā darbojas universitātes un koordinē pētījumu par Globālās izglītības īstenošanu projekta valstīs un politikas dokumentu analīzi. Pētījums tika veikts ar projektā iesaistīto nevalstisko organizāciju atbalstu. Nevalstisko organizāciju pārstāvji nav pētnieki un datu ieguve nav viņu ikdiena, tādēļ pētījuma rezultātu validācijas process vēl turpinās.
Bulgārija un Latvija projektā piedalās ar ierobežotu budžetu un pienākumiem. Katrā valstī viena pašvaldība īsteno projektu. Abas valstis piedalījās pētījuma datu vākšanā, semināru par Globālo izglītību skolotājiem organizēšanā un mācību materiālu tulkošanā. Bulgārijas un Latvijas piedalīšanās projektā nosacījumi ir vienādi, bet rezultāti atšķirīgi. Gan Bulgārijā gan Latvijā skolu skolotāju dalība projekta aktivitātēs ir brīvprātīga, bet Rēzeknes novadā peidalīšanās ir aktīvāka. Arī skolotājiem novadīto semināru skaits Rēzeknes novadā ir lielāks, ir izveidoti un atlasīti tulkošanai metodiskie materiāli. Bulgārijā šis darbs vēl ir priekšā. Latvija ar savu darbību projektā ir apliecinājusi sevi kā uzticamu un profesionālu sadarbības partneri.
Rēzeknes novada projektā iesaistītie skolotāji jūnijā uzņems Bulgārijas kolēģus, lai dalītos pieredzē, bet augustā tiksies seminārā, lai iepazītos ar Austrijā izdoto materiālu tulkoto versiju un sagatavotos tā izmēģināšanai skolās jau no septembra.
Projekta ekspertu grupas vārdā vēlos atzīmēt Rēzeknes novada Domes administrācijas un novada skolotāju ieguldījumu un profesionalitāti projekta īstenošanā. Liels paldies arī projekta vadītājai Intai Ozolniecei par ieguldījumu projekta sasniegumu veicināšanā.
Gunārs Strods,
Dr. Paed., Rēzeknes Tehnoloģiju Akadēmijas asociētais profesors,
projekta vadošais eksperts
Šis projekts tiek finansēts ar Eiropas Komisijas atbalstu. Šī publikācija atspoguļo vienīgi autora uzskatus, un Komisijai nevar uzlikt atbildību par tajā ievietotās informācijas jebkuru iespējamo pielietojumu.