Kaunatas vidusskolas aktivitātes programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros 2025./2026. mācību gada 1. semestrī

23.12.2025

Izglītība

Kaunatas vidusskola pirmajā mācību semestrī programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros nodrošināja skolēniem bagātīgu kultūras pieredzi, sniedzot iespēju gan iepazīt Latvijas literatūras un teātra spilgtākos darbus, gan padziļināti apgūt nacionālo kino mantojumu un reģionālo vēsturi. Programma sākās ar radošām nodarbībām 1.–5. klašu skolēniem, kur rakstniece Nora Ikstena un komponiste Laila Ilze Purmaliete muzikālā nodarbībā “Ceļš līdz grāmatai “Draugi”” atklāja draudzības vērtību un grāmatas tapšanas procesu. Vecāko klašu skolēni Latgales vēstniecībā GORS noskatījās mūziklu “Klase”, kas caur enerģiskiem rokenrola un repa elementiem rosināja analizēt pusaudžu attiecības un sevis meklējumus. Visu semestri kā starpdisciplinārs metodisks atbalsts tika izmantota arī programma “Dāsnā kino kabata”, piedāvājot plašu latviešu filmu klāstu literatūras, vēstures un sociālo zinību stundu papildināšanai.

Kultūrizglītības programmu papildināja padziļināta sava novada vēstures izpēte divās izglītojošās nodarbībās. Interaktīvajā nodarbībā “Pa Myužeiguo kalindera pēdām jeb glītrakstīšana ar tinti un spalvu” skolēni izzināja Latgales grāmatnieka A. Jurdža lomu latgaliešu rokrakstu literatūras attīstībā drukas aizlieguma laikā, praktiski izmēģinot kaligrāfiju ar tinti un spalvu. Tam sekoja ekskursija “Satikšanās Rozes pilsētā”, apmeklējot izcilu Latgales kultūras un tautsaimniecības darbinieku, piemēram, A. Kūkoja, N. Rancāna un F. Trasuna piemiņas vietas Rēzeknē un aizdedzot svecītes Miera kapos. Šīs norises palīdzēja jauniešiem apzināties izglītotu personību nozīmi tautas pašapziņas veidošanā un Latvijas valsts izveidē.

Emocionāli sarežģītākas tēmas tika skatītas caur teātra mākslu, apmeklējot izrādi, kas balstīta uz Alises Kuiperes romānu par mātes un meitas komunikāciju krīzes situācijā. Šī pieredze tika integrēta mācību darbā, klases stundās modelējot rīcību situācijās, kad zūd vecāku atbalsts, bet literatūras stundās velkot paralēles ar modernisma literatūras tēliem un mākslinieciskajiem paņēmieniem. Līdztekus skolēni apmeklēja koncertuzvedumu “Gerda”, kurā H. K. Andersena pasakas sižets savijās ar dzīvo flautas un klavieru mūziku. Lai gan skolēnu atsauksmes par šo uzvedumu bija pretrunīgas, norādot uz tā monotono tempu, pasākums sniedza iespēju iepazīt teātra izteiksmes līdzekļus un attīstīt mākslas darbu analīzes prasmi. Gūtās atziņas par gādību, līdzcietību un pašaizliedzību ģimenē tiks izmantotas turpmākajā mācību procesā, veidojot radošus darbus un domu kartes par savstarpējo atbalstu klases kolektīvā. Programmas “Latvijas skolas soma” aktivitātes Kaunatas vidusskolā veiksmīgi apvienoja kultūru un mākslu ar praktisku mācību darbu, sniedzot vispusīgu pieredzi.

Sagatavoja Jānis Lamašs, Kaunatas vidusskolas skolotājs

Click to listen highlighted text!