Projekta “Latvijas skolas soma” aktivitātes Sakstagala Jāņa Klīdzēja pamatskolā 2023./2024. m.g. 2. sem.

Ir noslēdzies iniciatīvas “Latvijas skolas somas” 2023./2024. m.g. otrais semestris, un varam nedaudz atskatīties, ko Sakstagala Jāņa Klīdzēja pamatskolas bērni redzēja, piedzīvoja, juta un uzzināja.

Projektā piedalījās skolēni no 1. līdz 9. klasei, baudīja mākslu un kultūru (mūzika, kino, teātris), kā arī izzināja vēsturisko mantojumu. Skolēni piedalās praktiskās nodarbībās, pasākumos.

14. februārī skolā viesojās mūziķis Juris Ostrovskis  ar koncertprogrammu "Latgalieša sirds". Koncertprogrammā  bija iekļautas Jura Ostrovska autordziesmas un latgaliešu tautas dziesmas, piemēram, tādi atpazīstami skaņdarbi kā “Daugaveņa”, “Hej bruoļ latgalīt”, “Latgaleite” un citi. Šīs dziesmas rosina sarunu ar skolēniem par Latgales vēsturi, kultūru, valodu, tradīcijām un vērtībām, tā sniedzot ieguldījumu Latgales kultūras un valodas aktualizēšanā.

“Lielisks koncerts!” – tā teica skolēni. Emocionāls, saviļņojošs, izzinošs. Patriotiska ievirze – dzimtā puse – Latgale. No skatuves skanēja latgaliešu valoda stāstījumā un dziesmās. Tā ir piederība savai tautai un Latvijai, jo tika minēts arī 1917.gada Latgales kongress kā vēsturisks fakts. Arī J.Ostrovska personīgā pieredze ir labs piemērs, kā īstenot savus mērķus. Viņa muzikālā darbība sasaucas ar J. Klīdzēja ideju: Latgale ir skaista, un tajā ir jābūt cilvēkbērnu piepildījumam.

Martā viesojās aktieri U. Sniķeris un E. Kivlenieks ar izrādi pēc A. de Sent-Ekziperī filozofiskās pasakas motīviem “Mazais princis”. Mākslinieki tandēmā attēloja Lidotāju un Mazo Princi. Izrāde sniedza izpratni par mīlestību, atbildību, savstarpējo attiecību dažādību un sarežģītību.

Izrādes pamatā ir pasaules atzinību iemantojusī A. De Sent-Ekziperī filozofiskā pasaka. Skolēni norises laikā ne tikai iepazina slaveno stāstu, bet arī pārdomāja par vērtībām un tikumiem.

Aprīlī 1. klases skolēni devās uz Rēzekni Latgales kultūrvēstures muzeju. Dizaina un tehnoloģiju mācību programmā paredzēta tēma par maizi, tāpēc pirmklasnieki devās uz muzeju uzzināt vairāk par to. Ļoti interesanti pavadīja laiku un daudz ko iemācījās. Improvizēta maizes tapšanas procesa izspēle, izzinot cepšanas tradīcijas, cepšanā lietotos senos saimniecības traukus. Nodarbībā skolēni iepazina video mācību materiālu „Nu gryuda leidz maizis klaipam”. Video filmiņa ataino maizes ceļu. Pēc čakli padarīta darba – kopīga sēdēšana pie lielā saimes galda un rudzu maizes nogaršošana, un siltas zāļu tējas dzeršana. Tik garšīgu maizi bērni nebija ēduši nekad!

1.-7. klašu skolēniem bija iespēja Latgales vēstniecībā Gors noskatīties filmu “Ēriks Akmenssirds”.  Vienpadsmitgadīgais Ēriks ir pārliecināts, ka viņam ir akmens sirds – tāpēc neskumst ne par to, ka vecākiem priekš viņa nav laika, ne arī par to, ka viņam nav neviena drauga. Skolēniem filma ļoti patika, jo piedzīvojumi tajā notika ik mirkli. Bija gan smieklīgas, gan nedaudz bailīgas epizodes, bet kopumā filmu skolēni ieteiktu arī noskatīties citiem. Bērni nonāca pie secinājuma, ka grūti ir dzīvot ar akmens sirdi. Skolēniem šodien  prieku un gandarījumu sagādāja kopā būšanas pieredze un filmas apmeklējums.

Redzētais un piedzīvotais tiek izmantots mācību procesā dažādās mācību stundās, salīdzinot, argumentējot, radot jaunas idejas. Pateicoties projektam “Skolas soma”, skolēnu redzesloks paplašinās. Esam pārliecināti, ka skolēnu dalība un darbība projektā radīja dziļāku ieskatu Latvijas kultūras mantojuma apzināšanā, stiprinot piederības sajūtu savai valstij.

Evita Kubecka

Click to listen highlighted text!