Projekta “Latvijas skolas somas” aktivitātes Sakstagala Jāņa Klīdzēja pamatskolā
2022./2023. mācību gada 1. semestrī 1.-9. klašu skolēniem tika dota iespēja piedalīties dažādās aktivitātēs, kuras finansē iniciatīva “Latvijas skola soma’’.
Septembrī 7. klases skolēni devās uz Latgales Kultūrvēstures muzeju. Ekspozīcijā „Rēzekne laikmetu griežos“ apskatīja priekšmetus un vecas fotogrāfijas, kas stāsta par Rēzeknes septiņu gadsimtu vēsturi un kur var rast atbildi jautājumam “Kas ir Roze?“.
Skolēni iepazinās ar Rēzeknes pilsētas leģendām un iesaistījās dažādu uzdevumu veikšanā, uzzināja par svarīgiem vēsturiskajiem notikumiem, atbrīvošanās cīņām un spilgtākām kultūras personībām. Gides aizrautīgais, atraktīvais stāstījums un muzeja eksponāti padziļināja skolēnu zināšanas par valsts un novada vēsturi un kultūru.
Tad skolēni devās pie pieminekļa “Latgales Māra” un tuvāk apskatīja izcilo tēlniecības paraugu. Ekskursijas turpinājumā apmeklēja Rēzeknes pilskalnu un devās pastaigā pa promenādi gar Rēzeknes upi līdz Olimpiskajam centram “Rēzekne”. Ceļā skolēni vēroja upi, tās gleznainos krastus, redzēja pilsētas ielas un apbūvi. Klases audzinātāja stāstīja par pilsētas vēsturi un attīstību mūsdienās.
9. klase apmeklēja Ludzas novadpētniecības muzeju. Viduslaiku ekspozīcijas telpā, kurā izvietoti dažādi muzeja krājuma priekšmeti, skolēni ieguva priekšstatu par cilvēku dzīvesveidu un nodarbošanos viduslaikos. Gida stāstījums veidoja skolēniem izpratni par viduslaiku notikumiem Ludzā no 13. gs. – 16. gs., par Ludzas pils nozīmi. Skolēni uzzināja par Ludzas vēsturi, par 1938. gada ugunsgrēku, kurā izdega praktiski viss Ludzas centrs, par iedzīvotāju uzņēmību. Tālāk sekoja ekskursija pa senajām lauku sētām. Skolēni aplūkoja, kā Ludza izskatās tagad, tās ezerus, baznīcas. Viņi apmeklēja Ludzas Lielo sinagogu, kura, ņemot vērā ievērojamo autentisko koka daļu īpatsvaru, ir vecākā sinagoga Latvijā un Baltijas valstīs. Viņi uzzināja arī par Ludzas pareizticīgo baznīcu. Toties tikai 1995. gadā ticīgajiem durvis vēra atjaunotā baltā Ludzas katoļu baznīca, kuras atjaunošanas darbos pielika roku daudzi ludzānieši. Gida stāstījums lika aizdomāties un raisīja diskusijas par kara šausmām arī mūsdienās.
Sakstagala Jāņa Klīdzēja pamatskolas 1.-4. klašu skolēniem bija iespēja skatīties “Teātris azotē” izrādi “Soliņš”. Komiska izrāde ar žonglēšanas elementiem.
Izrāde “Soliņš” notika bez vārdiem, tā stāstīja par divām neparastām meitenēm, kas sastopās parkā uz soliņa. Lai gan abas ir ļoti atšķirīgas, tieši žonglēšana palīdz abām sadraudzēties un saprasties.
Bērni iepazinās ar dažādiem žonglēšanas priekšmetiem – bumbiņām, vālītem, riņķiem.
Skolēniem nodarbība ļoti patika. Mācību procesā noderēs teātra mākslas stundās, sporta nodarbībās, ārpusklases pasākumos, angļu valodas apguvē.
Oktobrī Sakstagala Jāņa Klīdzēja pamatskolas 8. klases skolēniem bija iespēja aizbraukt uz Krāslavas Amatnieku centru un piedalīties divās darbnīcās – aromātiskajā un stikla mozaīkas.
Stikla darbnīcā katrs skolēns izgatavoja gleznu no krāsainajiem stikla gabaliņiem. Aromātiskajā darbnīcā bērni iepazinās ar parfimērijas vēsturi, smaržu ķīmisko sastāvu un ietekmi uz cilvēka organismu kopumā, kā arī uz psiholoģisko veselību. Savas iegūtās zināšanas un prasmes skolēni varēs pielietot vizuālās mākslas, ķīmijas , vēstures stundās.
Skolēnu atsauksmes ir pozitīvas, it īpaši par stikla darbnīcu, jo varēja paši izgatavot izgatavot mazas dāvaniņas vecākiem.
Pirmsbrīvdienu nedēļā 5.-6. klašu skolēni projekta ietvaros apmeklēja Rēzeknes Kultūrvēstures muzeju, kur atraktīvās gides Renātes sniegumā piedalījās muzejprogrammā “Kā top maize”. Skolēni iepazinās ar maizes tapšanas ceļu – no grauda līdz klaipiņam: noskatījās filmu, kurā uzskatāmi un saprotamā valodā tika stāstīts salīdzinājumā, kāds bija maizes ceļš senajos laikos un kāds tas ir mūsdienās; pieskārās rudzu, kviešu, miežu un auzu vārpām un graudiem, noskaidroja to vērtību, kādos produktos šī labība ir sastopama; piedalījās aktivitātēs
(atpazina labību nosaukumus pēc graudiem, sauca produktus, kuros tā ietilpst, lika sakāmvārdus par maizi) apskatīja muzeja materiālos krājumus – senos darbarīkus ( meitenēm bija iespēja pagriezt akmeņdzirnas) un baudīja piparmētru tēju ar ievārījumu un maizi muzeja mistiskajā pagrabā, reizē minot mīklas.
Nodarbība bija interesanta un izzinoša. Tā pieskārās vēstures lappusēm un atgādināja maizes nozīmi cilvēka dzīvē katrā laikmetā. Maizes ceļš nav viegls, tā pamatā ir darbs. Tika izcelts un cildināts darba tikums. “Darbs dara darītāju” - paruna, kas vienmēr jāpatur prātā katram cilvēkam, kas vēlas nodzīvot labu, laimīgu mūžu.
Projekts ir lieliska iespēja piedzīvot un izdzīvot daudzas lietas un sajūtas dzīvē!
Evita Kubecka