STEM nodarbības Nautrēnu vidusskolā bagātina mācību procesu un stiprina mācību satura apguvi

27. novembrī Eiropas Sociālā fonda Plus projekta Nr. 4.2.2.1/1/25/I/001 ‘’STEM un pilsoniskās līdzdalības norises plašākai izglītības pieredzei un karjeras izvēlei’’ ietvaros Nautrēnu vidusskolas skolēni piedalījās izzinošās dabaszinātņu nodarbībās, kuras vadīja SIA “Laboratorium Science Theater”. Nodarbībās skolēni praktiski darbojās, novēroja procesus un sasaistīja tos ar tēmām, kuras tiek apgūtas dabaszinātņu mācību priekšmetos.
1.–3. klašu skolēni praktiski pētīja cēlējspēku, peldošus un grimstošus objektus un ūdens īpašības, saistot to ar dabaszinību tematiem “Vielu īpašības”, “Spēki dabā” un “Kas ietekmē, kā priekšmeti kustas vai nekustas”. Skolēni novēroja, kā ūdens izspiež priekšmetus, un kāpēc zemūdene spēj gan nogrimt, gan pacelties. Šī nodarbība nostiprināja skolēnu izpratni par cēloņsakarībām dabas parādībās un attīstīja prasmes veikt vienkāršus eksperimentus, kā to paredz dabaszinību mācību saturs sākumskolā.
4.–6. klašu grupai nodarbība par kompozītmateriāliem un blīvumu cieši sasaucās ar tēmām “Vielu īpašības”, “Materiāli un to izmantošana” un “Kā mēs varam salīdzināt vielu blīvumu”. Skolēni praktiski salīdzināja dažādus materiālus, noskaidroja, kāpēc mūsdienās tik plaši izmanto kompozītmateriālus, un analizēja, kā blīvums ietekmē priekšmetu izturību un pielietojumu. Šāda praktiskā darbošanās palīdz skolēniem izprast mācību saturu, kas paredzēts dabaszinībās, īpaši 5. un 6. klasē.
Pamatskolas posmā skolēni piedalījās nodarbībā par ķīmisko reakciju pazīmēm, kas atbilst ķīmijas tēmām “Vielu pārvērtības”, “Ķīmisko reakciju veidi”, “Reakciju norises pazīmes” un “Eksperimentālie novērojumi”. Skolēni vēroja krāsas maiņu, gāzu izdalīšanos, nogulšņu veidošanos un siltuma izmaiņas – galvenās pazīmes, kas palīdz skolēniem noteikt, ka notikusi ķīmiska reakcija. Praktiska darbošanās īpaši atvieglo konkrēto tematu apguves procesu.
Vidusskolēni padziļinātāk iepazina reakciju ātrumu un to ietekmējošos faktorus – koncentrāciju, temperatūru, virsmas laukumu un katalizatorus. Šī nodarbība lieliski sasaucās ar vidusskolas ķīmijas tematiem “Reakciju kinētika”, “Aktivācijas enerģija” un “Kā rodas un noris ķīmiskās reakcijas”. Skolēni veica eksperimentus, analizēja rezultātus un skaidroja, kā reaģējošo vielu īpašības ietekmē reakcijas norisi. Šāda praktiska pieredze ir īpaši nozīmīga, jo reakciju kinētika ir viena no tēmām, kas visbiežāk rada grūtības, gatavojoties valsts pārbaudes darbiem.
Kopumā visas nodarbības ne tikai papildināja mācību procesu, bet arī sniedza skolēniem iespēju darboties pētnieciski, pārbaudīt hipotēzes un redzēt reālus piemērus tam, ko viņi ikdienā apgūst mācību stundās. Šī pieredze būtiski veicina izpratni par dabaszinātņu likumsakarībām un stiprina prasmes, kas nepieciešamas mācību satura apguvei nākamajos posmos.
Sagatavoja Megija Streļča, Nautrēnu vidusskolas direktora vietniece audzināšanas jomā