Tiskādu pamatskolas 1. semestra aktivitātes programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros
2024./2025. mācību gada 1. semestrī Tiskādu pamatskolas skolēni aktīvi iesaistījās programmas “Latvijas skolas soma” piedāvātajās izzinošajās un radošajās aktivitātēs, kas bagātināja mācību procesu un ļāva iepazīt Latvijas kultūrvēsturisko mantojumu klātienē.
4.–6. klašu skolēni apmeklēja Krāslavas novada muzeju, kur iepazinās ar Krāslavas pilsētas un novada vēsturi, īpašu uzmanību pievēršot grāfu Plāteru dzimtas nozīmei un tās atstātajam kultūras mantojumam. Skolēni viesojās Krāslavas pilī un parkā, uzzināja par ainaviskā parka veidošanas principiem un nostāstiem par lauvu grotu. Muzejā skolēni apguva heraldikas pamatus, iepazina Krāslavas ģerboni un tā simboliku, kā arī tika rosināti pētīt savas dzimtās vietas ģerboni.
Krāslavas Amatniecības centrā 4. klases skolēni piedalījās keramikas darbnīcā, kur keramiķa Valda Pauliņa vadībā iepazina podniecības arodu, darba rīkus un materiālus, kā arī paši izgatavoja māla svilpauniekus. Darbnīca radīja lielu interesi un aizrautību, un skolēni ar prieku izmēģināja sevi podnieka lomā. Tāpat 5.–6. klašu skolēni iepazinās ar stikla apstrādes mākslu, veidojot krāsainus stikla mozaīkas darbus – laimes putnus – “Tiffany” tehnikā amatnieces Elvīras Škutānes vadībā.
1.–3. klašu skolēni devās mācību braucienā uz Cesvaines pili, kur caur muzejpedagoģisko nodarbību iepazina pils vēsturi, arhitektūru un parku. Aizraujošs uzdevums – laimes vaboļu meklēšana pils telpās – padarīja mācīšanos par piedzīvojumu. Skolēni veica uzdevumus arī pils parkā un radoši atspoguļoja redzēto savos zīmējumos.
Savukārt 7.–9. klašu skolēni, apmeklējot Cesvaines pili, iesaistījās izzinošā nodarbībā, kuras laikā iepazina pili kā nozīmīgu kultūrvēsturisku objektu un izzināja tās vēsturi. Praktiskajā daļā skolēni radoši darbojās – pētīja pils telpas, fotografēja dažādus arhitektūras un interjera elementus un prezentēja savus novērojumus. Mācību brauciens noslēdzās ar kāpienu pils skatu tornī, no kura pavērās krāšņa rudens ainava.
Latvijas mēneša ietvaros 7.–9. klašu skolēni noskatījās digitālo koncertlekciju par Rīgu, kas muzikālā ceļojumā iepazīstināja ar pilsētas vēsturi, nozīmīgākajām kultūrvietām un daudzveidīgo muzikālo mantojumu. Koncertlekcija veicināja skolēnu izpratni par Latvijas kultūras identitāti un rosināja interesi par Rīgas vēsturi.
Decembrī sākumskolas skolēni noskatījās animācijas īsfilmu “Dusmukule”, kas stāsta par plastmasas maisiņu, kurš kļuvis nevajadzīgs un meklē jaunu dzīves jēgu. Filma rosināja skolēnus domāt par vides aizsardzību, atkritumu samazināšanu un lietu otrreizēju izmantošanu.
Tāpat skolēni noskatījās mācību filmiņu “Galda kultūra”, kurā bērniem saprotamā veidā tika atgādināti galvenie uzvedības noteikumi pie galda dažādās ikdienas situācijās.
Abas filmas bija izglītojošas, interesantas un veicināja skolēnu izpratni par atbildīgu rīcību un kultūras normām.
Kopumā programmas “Latvijas skolas soma” aktivitātes 1. semestrī bija izzinošas, radošas un emocionāli bagātas. Skolēni pilnveidoja savas zināšanas latviešu valodā, vēsturē, sociālajās zinībās, vizuālajā mākslā, dizainā un tehnoloģijās, kā arī attīstīja prasmes klausīties, analizēt, sadarboties un radoši darboties. Iegūtā pieredze bagātināja mācību procesu un paliks skolēnu atmiņās kā vērtīgs un iedvesmojošs piedzīvojums.
Sagatavoja Irīna Ščerbakova, Tiskādu pamatskolas programmas “Latvijas skolas soma” koordinatore