Kaunatas vidusskolas pieredzes stāsts par projektu „Labbūtības ceļakarte”

21.12.2021

Izglītība

Kad Jaunatnes starptautisko programmu aģentūra (JSPA) sadarbībā ar Izglītības un zinātnes ministriju (IZM) aicināja Latvijas izglītības iestāžu pašpārvaldes līdz 2021. gada 11. jūnijam pieteikties projektā “Atbalsts psihoemocionālās veselības veicināšanas pasākumiem skolās Covid-19 pandēmijas radīto seku mazināšanai”, Kaunatas vidusskolas pašpārvaldes meitenes – Ērika Ruhmane (tobrīd Skolēnu Domes vadītāja), Sabīne Ameļčenkova un Jolanta Gaveika – labprāt atsaucās ierosinājumam piedalīties. Projekta mērķis ir stiprināt pašpārvaldēs esošo jauniešu un atbalsta personu–skolotāju kompetenci psihoemocionālās veselības, vienaudžu atbalsta, iniciatīvas un pārmaiņu vadības jautājumos. Projekta laikā pašpārvalžu komandas ar jauniešiem vecumā no 13 līdz 25 gadiem tika aicinātas apgūt  zināšanas par psihoemocionālo veselību un vienaudžu atbalsta formām, kā arī izstrādāt savas skolas “Labbūtības ceļakarti” ar iespēju saņemt līdz 1000 eiro finansējumu tās īstenošanai. Projektā tika plānots iesaistīt līdz 144 Latvijas skolu komandas no dažādiem Latvijas novadiem.

Tā 16.-18.augustam Kaunatas pašpārvaldes komanda devās uz Malnavu JSPA organizētajās apmācībās. Tur trīs dienas meitenes ne tikai iepazinās un sadraudzējās ar Ludzas pilsētas vidusskolas, Ludzas 2.vidusskolas, Balvu ģimnāzijas un Zilupes vidusskolas pašpārvalžu dalībniekiem, bet  arī mentoru Kristīnes Kastronovas un Sergeja Andrejeva vadībā apguva zināšanas par psihoemocionālo veselību, vienaudžu atbalsta formām, iniciatīvas attīstīšanu un projekta iesniegšanu, pārmaiņu vadību, kā arī  izstrādāja savas skolas Labbūtības ceļakarti. Apmācību laikā dalībnieki tikās ar pārstāvi no Pusaudžu resursa centra -  Daugavpils filiāles administratoru  Viktoru Galleru, lai darbojoties labāk izprastu jauniešu vajadzības, emocijas un risinājumu iespējas. Radoši un aktīvi tikai aizpildītas ne tikai dienas, bet arī vakari Malnavā – gan izstaigājot aktīvās atpūtas parku „Zīdūņs”ar Malnavas koledžas direktora vietnieci Intu Ostrovsku, kur bija jāatzīmē kartē dažādi objekti, gan iepazīstot neirografikas un prāta mežģus mentoru Kristīnes un Sergeja vadībā, gan dziedot un vienkārši pastaigājoties pa Malnavas 100-gadīgo parku.

Atgriežoties no Malnavas ar enerģijas devu un ideju grozu, Skolēnu Domes pārstāves jaunā sastāvā – Sabīne stājas Domes vadītājas amatā – aktīvi ķērās pie darba, lai īstenotu Labbūtības ceļakarti Kaunatas vidusskolā. Vispirms tika aptaujāti 8.-12.klašu jaunieši, lai noskaidrotu, kā tieši viņus ir ietekmējis attālinātais mācību laiks un kādas ir viņu vajadzības šobrīd, lai uzlabotu stāvokli. Tad tika iesniegts projekts, kas paredzēja emociju koučingu un kvesta istabu skolā, ko JSPA apstiprināja un piešķīra tam 1000 eiro; kopumā tika apstiprināti 125 projekti valstī. Tā nu visu rudeni tika čakli strādāts, lai 13.decembrī Kaunatas vidusskolas jaunieši tiktos koučingā ar treneri Ievu Jūhnsoni un izietu kvesta istabu „Emociju laboratorija”, ko bija sagatavojusi skolēnu pašpārvalde, sadarbojoties ar konsultanti Janu Kalniņu no Gulbenes. Pasākuma laikā jaunieši iepazinās ne tikai ar teorētisko materiālu par emocijām, bet, darbojoties grupās, ar Ievas palīdzību centās noskaidrot savas emocionālās vajadzības un veidus, kā rīkoties, lai tās nenomāktu ikdienu, bet padarītu to izprotamāku. Pēc kvesta jauniešiem bija iespēja aprunāties ar kouča treneri un izanalizēt emocijas, ko radīja kvesta uzdevums.

Projekts tuvojas noslēgumam, bet iegūtā pieredze jauniešiem ir pavērusi iespēju apzināt savas emocijas citā līmenī. Kvesta istaba „Emociju laboratorija” turpinās darboties gan Kaunatas vidusskolas jauniešiem, gan arī ciemiņiem no citām skolām, kad to ļaus epidemioloģiskā situācija valstī.

Ināra Paramonova

Click to listen highlighted text!