Programmas “Latvijas skolas soma” aktivitātes Rozentovas pamatskolā 2024./25. m.g. 1. semestrī
Lasītāj, ko Tu liki savā skolas somā? Tev tur noteikti bija gan grāmatas, gan burtnīcas, gan dienasgrāmata. Ko savā skolas somā liek mūsdienu skolēni?
Mūsu skolas soma kļūst arvien piepildītāka un smagāka. Katru gadu arvien jauni pasākumi un izzinošas nodarbības papildina mūsu skolas mācību procesu ar programmas “Latvijas skolas soma” aktivitātēm. Arī šī mācību gada 1.semestrī esam jau interesanti pastrādājuši, guvuši jaunus iespaidus un zināšanas.
24.septembrī 1.b,2.a,2.e kursa skolēni Krāslavas novada muzejā apmeklēja muzejpedagoģisko programmu “Pa grāfa Plateru-Broelu pēdām”. Muzeja krājumā glabājas 26500 vienību, kas raksturo Krāslavas novada savdabību un unikalitāti no vissenākajiem laikiem līdz mūsdienām. To vidū – arheoloģijas priekšmeti, liela etnogrāfisko priekšmetu kolekcija, dokumenti, fotogrāfijas, vērtīgas 18.-19. gadsimta grāmatas un citas kolekcijas, kuras regulāri tiek eksponētas muzeja tematiskajās izstādēs. Muzeja mākslas krājumā glabājas vairāk nekā 1000 vienību liela tēlotājas mākslas darbu kolekcija. Muzejā var iepazīties ar tematiskām vēstures izstādēm un apskatīt unikālu ekspozīciju, kas izveidota 17 metru garā improvizētā laivā. Interjera ekspozīcija “Grāfa Plātera notāra kabinets” aptver Krāslavas vēstures periodu no 19.gs. beigām līdz 20.gs. 20-tajiem gadiem, kad Krāslavas vēsturē, kas gandrīz 200 gadus bija saistīta ar grāfu Broel Plāteru dinastijas vārdu, notika ievērojamas pārmaiņas, kuru rezultātā Plāteri zaudēja savu iepriekšējo varenību un ietekmi Latgalē un atstāja Krāslavu. Ekspozīcija iepazīstina ar divu Krāslavas ģimeņu - Šarkovsku un Rabinoviču - likteņiem. Gida pavadībā tika organizēta parka iepazīšana ar interesantiem uzdevumiem un jautājumiem.
10.oktobrī Rozentovas pamatskolas skolēni apmeklēja Daugavpils tehnikas un industriālo dizaina centru “ Inženieru arsenāls” un Daugavpils cietoksni.
“Inženieru arsenāls” ir plašākā motorizēto transportlīdzekļu ekspozīcija Latgalē. Tā ir unikāla retro tehnikas un lietišķā dizaina ekspozīciju platforma, kas ir izvietota vēsturiskajā 19. gs. ēkā Daugavpils cietoksnī. Tur ir izveidotas četras ekspozīciju zonas ar kopējo platību 2500 m2: industriālā dizaina vēstures un spectehnikas, padomju spēkratu, mototehnikas un rietumu retro automobiļu sektori. Kopumā centrā izvietotas pāri 30 retro automašīnas, vairāk nekā 75 motocikli un mopēdi, liels skaits aksesuāru, auto un moto-modeļu. Īpaša loma veltīta Daugavpils industriālajam mantojumam. Ekspozīcijas galvenā daļa ir pārstāvēta ar objektiem no privātkolekcijām. Vecākie no tiem datēti ar 19. gadsimtu. Skolēni ar interesi klausījās gida stāstījumu par reģiona, Latvijas un pasaules tehnikas un dizaina attīstības vēsturi. Brauciens bija aizraujošs, skolēni bija gandarīti, vienlaikus iegūstot daudz jaunu zināšanu.
Muzejpedagoģiskā nodarbība ”Latgales maizes stāsts” Andrupenes lauku sētā Rozentovas pamatskolas 1.-4.klašu skolēnu zināšanu somu ir papildinājusi ar jauniem iespaidiem - no mūsu modernās dzīves mēs nokļuvām pasakainajā pagātnē, kur ir mājas ar niedru jumtiem, tajās ziemā ir silti, bet vasarā vēsi, tur ir smēde ar dažādiem kalēja darbarīkiem, ko tagad mēs pat pacelt nevarējām, tur ir mazas un jocīgas mājiņas bez logiem kuras saucas par “klētīm”, izrādās, ka pa vasaru tur pat varēja dzīvot jaunas meitas un puiši. Saimniece parādīja skolēniem rudzu graudus, pastāstīja par labības audzēšanu, iepazīstināja ar vairākām senām lietām, kas saistītas ar graudu pārstrādi un maizes cepšanu (spriguļi, lizes, abras un citi). Skolēnus iepazīstināja ar maizes tapšanas procesu un viņi tika iesaistīti maizes veidošanās procesā. Laipnas saimnieces iemācīja mums kā cept garšīgo sēklu maizi, pacienāja ar svaigi izceptu “kakorku” un uzdāvināja katram pa pus klaipam svaigas maizes. Mēs pašūpojāmies lielajās koka šūpolēs, izmēģinājām interesantas rotaļlietas, pastaigājāmies pa purva laipu taku. Skolēniem tika sniegts ieskats Latgales kultūras mantojuma saglabāšanas jomā. Bērni ieguva spilgtas emocijas, jaunas iemaņas darbā ar mīklu.
Vēl viena muzejpedagoģisko nodarbību ar nosaukumu “Latgales linu stāsts” mēs pieredzējām “Andrupenes lauku sēta” 8. oktobrī. Nodarbības laikā muzeja ekspozīcijā skolēniem bija iespēja uzzināt par linu apstrādes procesu.
Skolēniem tika piedāvāts izzināt linu kultūru kā nozīmīgu Latvijas, īpaši Latgales, kultūras identitātes daļu, kā arī uzzināt par 20. gadsimta sākumā praktizētajiem linu apstrādes etapiem. Sēšana, plūkšana, atpogaļošana, mērcēšana, mīstīšana, kulstīšana, sukāšana un vērpšana - viss lina pārtapšanas process, sākot no sēkliņas līdz diega pavedienam te ir parādīts. Sniegta informācija arī par nozīmīgākajiem linu apstrādē izmantotajiem darbarīkiem. Stāstījums tiek papildināts ar folkloras piemēriem, kas parāda to, ka linu apstrāde latgaliešu kultūrā līdz nesenai pagātnei bijusi cieši līdzās. Nodarbības laikā skolēniem tika sniegta informācija par to ka lini ir viena no svarīgākajām dabīgās šķiedras ieguves veidiem. Praktiski piemēri un daudzveidīgi uzskates līdzekļi padara šo programmu gan aizraujošu, gan viegli uztveramu. Visiem patika mīļa un mājīgā uzņemšana.
29. oktobrī skolēni apmeklēja Krāslavas novada muzeju. Muzejpedago-ģiskā nodarbība ”Senā skola. No ogles līdz planšetei” bija ļoti izzinoša.
Nodarbības laikā uzzinājām par mācībām daudzus gadu desmitus atpakaļ: ar ko skolēni rakstīja, kādos solos sēdēja, kā skolotājs pasniedza stundu, kā skolēni tika sodīti par nepaklausību. Atbildējām uz nodarbības vadītāja jautājumiem par seno skolu, noskatījāmies mācību filmu par diviem blēņdariem Maksu un Moricu, kas skolēniem sevišķi patika. Nodarbības noslēgumā mums visiem izdevās parakstīt ar zoss spalvu kā senos laikos. Mūsu secinājumi-tagadējiem skolēniem mācību process ir interesantāks un komfortablāks.
Programma “Latvijas skolas soma” 7. novembrī mūs aizveda uz Madonas novadpētniecības un mākslas muzeju. Madonas novadpētniecības un mākslas muzejs piedāvā iespēju iepazīt savu kultūras mantojumu, savas zemes vēsturi, parādot vērtības, ar kurām varam lepoties un kuras ir jāsaglabā nākamajām paaudzēm. Skolēni piedalījās muzejpedagoģiskajā nodarbībā “Mazais arheologs”. Nodarbības mērķis – iepazīstināt skolēnus ar arheologa darbu, muzeja restauratora darbu muzejā un praktiski iepazīt „kultūras slāņa” veidošanos. Skolēniem bija iespēja piedalīties improvizētos arheologa izrakumus, senlietu attīrīšanā, atpazīšanā. Pēc tam no atrastajām senlietām tiek veidota laika josla. Nodarbības tēma saistīta ar 7.klases vēstures tēmu „Aizvēsture. Seno cilvēku dzīvesveids, pirmie nodarbošanās veidi, darbarīki.” Vēl skolēni piedalījās muzejpedagoģiskajā nodarbībā “Iepazīsti Latviju”.Nodarbības mērķis – veidot un celt nacionālo pašapziņu, izmantojot izzinošas un atraktīvas galda spēles, iepazīstināt ar Latvijas vēsturē būtiskiem notikumiem un personībām spēļu veidā. Skolēni paplašināja savas zināšanas par Latvijas vēstures nozīmīgiem notikumiem, ieguva spilgtas emocijas, jaunas iemaņas un zināšanas.
28.novembrī Rozentovas pamatskolas skolēni apmeklēja kino stundu LV GORS. Izglītojamajiem bija iespēja noskatīties animācija filmu "Straume". Filma tapa četrus ar pusi gadus un tajā nav dialogu. Tās pasaules pirmizrāde notika 2024. gada 22. maijā, 77. Kannu kinofestivālā, kur tā kļuva par vienu no festivāla favorītēm gan skatītāju, gan kritiķu vērtējumā. Lai izglābtos no milzu plūdiem cilvēku pamestā, pārplūdušā pasaulē, Kaķis stājas pretī savām lielākajām bailēm un iemācās draudzēties un sadarboties ar dažādu raksturu zvēriem, nonākot vienā laivā ar nesavtīgo Kapibaru, mantu vākšanas apsēsto Lemuru, draudzīgi rotaļīgo Retrīveru un līdera dotībām apveltīto Putnu. Filma ir izcili piemērota gan pieaugušajiem, gan bērniem – tajā galvenā komunikācija notiek ar dažādiem izteiksmes līdzekļiem, krāsām, ainavām, emocijām, tādēļ izteiktu dialogu filmā nav, kas attiecīgi ļauj katram izjust pilnu sajūtu spektru un iejusties galveno varoņu ādā. Turklāt, kas būtiski, "Straume" aplūko vairākus šī brīža laikmetam atbilstošus tematus, piemēram, rūpes par dabu un vidi mums apkārt, tādēļ filma jaunākajai auditorijai var kalpot par lielisku materiālu savstarpējo attiecību un apkārtējās pasaules izziņai. Filma runā par šīm tēmām, taču to dara rotaļīgi un viegli. Tas bija krāšņs un interesants kino piedzīvojums gan maziem, gan lieliem skatītājiem.
Ar nepacietību gaidīsim programmas “Latvijas skolas soma” aktivitātes 2024./2025. mācību gada 2. semestrī!
Skolotāja Tatjana Makure