Ielūkoties uzņēmēja pasaulē – aizvadītas apmācības jauniešiem “Kļūsti par uzņēmēju”

11.08.2023

Uzņēmējdarbība

Vasaras izskaņā Rēzeknes novada pašvaldība jau sesto reizi piedāvāja novada jauniešiem iepazīt uzņēmējdarbību neformālā gaisotnē. No 8. līdz 10. augustam Rēzeknes novada jaunieši piedalījās pašvaldības rīkotajās neformālajās apmācībās “Kļūsti par uzņēmēju”. Šogad dalībnieki radīja neskaitāmi daudz idejas lektores pavadībā, devās ekskursijā pie trim novada uzņēmējiem, klausījās pieredzes stāstos, piedalījās meistarklasēs, kā arī apguva reklāmas veidošanas un uzņēmuma prezentēšanas prasmes.

Pirmajā apmācību dienā jauniešus uz gamestormingu (prāta vētru ar spēļu elementiem) aicināja inovāciju un ideju vadības lektore Elīna Miķelsone. Galvenais nodarbību mērķis bija radīt neskaitāmi daudzas idejas, jo galvenais ir nepārtraukti domāt un sapņot. Lai gan Elīna Miķelsone savās pētnieces gaitās nonākusi pie slēdziena, ka vien 10% no idejām patiešām ir labas, viņa ieviesa jauniešos optimismu, jo kvantitāte noteikti rezultēsies kvalitātē – jo vairāk ideju, jo vairāk labu ideju. Vakarpusē jauniešus uz meistarklasi aicināja Giut Breidi plānotāja latgaliešu valodā idejas autore Līga Springa. Pēc garās dienas jaunieši izkustējās, iegūstot papildus enerģiju atlikušajai vakara daļai, iepazīstoties vēl tuvāk. Katrs uz lapas uzrakstīja vienu afirmāciju (atziņu), kuras visu apmācību garumā varēja iedvesmot dalībniekus – tādā veidā arī sevi iepazīstot un rodot to, kas individuāli motivē. Katrs varēja apgleznot sev krūzīti, veidojot savu dizainu, kā arī izmantojot Giut Breidi uzlīmes latgaliski.

Otrā diena bija pieredzes bagāta – to jaunieši smēlās Rēzeknes novada uzņēmēju stāstos. Ekskursija sākās Lendžos, apciemojot Oskaru Maculeviču un kafijas grauzdētavu KUUP.  Apskatot kafijas grauzdēšanas procesu un degustējot kafiju, var atzīt – KUUP ir savas lietas mīlētāji, stāv klāt katrai kafijas pupiņai tās grauzdēšanas procesā un katrā kafijas paciņā ieliek daļu dvēseles. Jauniešiem Oskars deva padomu nepadoties – arī KUUP pirmie kafijas kilogrami nebija baudāmi, bet tagad – kafiju ir iemīlējuši pasaulē, Rēzeknes novadā un tur par Lendžos jo īpaši. “Tā ir tā uzņēmējdarbība – ka tu uzņemies darbību – uzņemies savā ikdienā risināt problēmas, un to ir daudz. Kad esi uzņēmējs, tev jāzina viss par savu produktu, ka tas ir augstākās kvalitātes un ar katru dienu tas paliek labāks un labāks”.

Ekskursijā devāmies tālāk uz Z/S Liepkalns. Jūlija un Aleksejs Danilini stāstīja, cik svarīgs ir pareizs uzturs, cik grūti ir būt bioloģiskajam zemniekam, bet ja tas nes prieku tev, atradīsies arī tava mērķauditorija. Danilinu ģimene deva padomu ne vien uzņēmējdarbībā, bet arī dzīvē – mācīties no vecāku padomiem un darīt darbu, pat tad, ja tas nepatīk – arī Z/S Liepkalns saimnieki izjūt milzīgu pateicību vecākiem un vecvecākiem par bērnībā iegūtajiem pamatiem zemniecībā.

Pieredzes brauciens noslēdzās Radošajā sētā “Leiceiši”. Jānis Jurčenko un Ingūna Semule ir jauni cilvēki, kas nenobijās un sāka saimniekot dziļi laukos. Nu saimniecībā ir vistas, zirgi, hailandes gotiņas, mēģina audzēt krūmmellenes, sēnes, veido spietspiedes darbnīcas, cep karstmaizes , jeb vienvārdsakot nodarbojas ar visu, kas patīk un aizrauj. Jānis veda jauniešu cauri visas saimniecībai, parādot, cik daudz ir iespēju atrast sev nodarbošanos, vien nevajag baidīties sākt visu no nulles, kā arī izmantot sev jau pieejamos resursus. “Viss ir iespējams. Un ja vajag ticēt, tad tici sev – definē skaidrus mērķus un visums tevi sadzirdēs.”

Apciemoties uzņēmēji, stāstot par savu pieredzi, uzmanību pievērsa arī viņu reklāmas un tēla veidošanas stāstam. Idejas var smelties tik daudz kur – KUUP gadījumā tā bija atgriešanās uz dzimto pusi, uz mājām, kas atspoguļojas kafijas kanniņā KUUP COFFEE logo. Z/S Liepkalns iespaidu smēlušies latgaliešu dziesmās, radot griķu makaronu formas – mazos makaronus Jezups (īsa augumiņ), garākos Madaļonka (gara augumiņ), kam nu jau sekojuši arī “abu bērni”.  “Leiceiši” gadījumā iespaidi meklēti lietās, kas sagādā vislielāko prieku – saimniecības dzīvnieki iestrādāti tās logo, bet vistu olu logo izstrādājis dēliņš. Iespaidojoties jau esošo uzņēmēju stāstos un citu izstrādātās identitātēs – apmācību trešajā dienā jaunieši filmēja video reklāmas rullīšus Rēzeknes novada uzņēmējiem “Obelisk Farm”, “Gaigalavas Ūga”, “Plašumi” medum un “Saulainie dārzi” smiltsērkšķu produkcijai.

Reklāmas rullīšus var apskatīt te:

“Obelisk Farm”

“Gaigalavas Ūga”

“Plašumi”

“Saulainie dārzi”

Daloties atziņās, jaunieši norādīja, cik vērtīgs ir šāds neformālo apmācību formāts – te var tikties ar atraktīviem, līdzīgi domājošiem cilvēkiem, satikt uzņēmējus, kas jau izgājuši cauri uzņēmumu radīšanas grūtībām, un var dalīties vērtīgā pieredzē, smelties idejas un mācīties tās radīt. Izsakām milzīgu paldies uzņēmējiem, kas dalījās pieredzē, tiekoties un darbojoties ar jauniešiem, kā arī vēlam visiem apmācību dalībniekiem radīt milzum daudz idejas un atrast to īsto, kas beigu beigās kļūst par veiksmīgu uzņēmumu.

Sagatavoja: Liāna Runča, Rēzeknes novada pašvaldības uzņēmējdarbības attīstības speciāliste

Click to listen highlighted text!