“Latvijas skolas somas” kultūrvēsturiskā izziņas programmas piedāvājums

30.04.2024

Izglītība

Feimaņu pamatskolas skolēnu iespēja iepazīt Latviju caur kultūras un mākslas norisēm programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros turpina paplašināties.

2023./2024. mācību gada II. semestrī 1.-9. klašuskolēniem no programmas “Latvijas skolas soma” daudzveidīgajām iespējām tika piedāvāta kultūrvēsturiskā izziņas programmas nozares – kino, vizuālā māksla, arhitektūra, kultūras mantojums.

26. martā 7.-9. klašu skolēni iepazina daudzveidīgo kino pasauli, apmeklējot koncertzāli Latgales vēstniecība GORS Rēzeknē, lai noskatītos igauņu režisora Ilmāra Rāga piedzīvojumu filmu “Ēriks Akmenssirds”.

Skolēniem tika piedāvāta iespēja noskatīties spraigu fantāzijas filmu par Ērika un Marijas neticamiem un brīnišķīgiem piedzīvojumiem Spoku mājā, pirātu kuģi, jūras ceļojumiem, spoguli ar superspējām, ceļojumu Starppasaulē un citiem pārsteigumiem, kas abus sagaidīja ik uz soļa.

Skolēnu atsauksmes par filmas skatīšanos bija pozitīva, jo uzzināts, ka pirātu Versači filmā atveido Renārs Kaupers, bet filmas tituldziesmu “Alive Again” veidojusi “Prāta Vērta”.

26. aprīlī 1.-9. klašu skolēniem tika piedāvāta Cesvaines pils izzināšana caur dažādiem mākslas un arhitektūras stiliem. Izzinošā nodarbībā bija iespēja iepazīties ar Cesvaines pili kā kultūrvēsturisku vietu, ar 19. gadsimta mākslas veidiem, unikāliem risinājumiem gan pils akmens sistēmās, gan interjerā. Radīta iespēja iepazīt mākslas daudzveidību, jo pils interjerā ir gan gleznojumi, gan kokgriezumi, gan metālkalumi un dažādi lakoniski veidojumi.

Nodarbības laikā skolēni iepazinās ar Cesvaines un pils vēsturi, par tās sākumu, piedzīvoto skolas laiku un briesmīgo ugunsgrēku, pēc kura pils pēc vairāku gadu garuma atdzima kā kultūras un mākslas centrs. Gides aizraujošais stāstījums radīja skolēniem iztēles ainas no tā laika baronu dzīves.

Kultūras mantojuma izzināšana turpinājās Madonas novadpētniecības un māksla muzejā. 1.-5. klašu skolēni piedalījās muzejpedagoģiskajā nodarbībā “Seno priekšmetu stāsts”. Iepazinās ar arheologa darbu, muzeja restauratora darbu. Skolēniem bija iespēja piedalīties improvizētos arheologa izrakumos, senlietu attīrīšanā, atpazīšanā. Pēc tam no atrastajām lietām tika veidota laika josla. Tas mudināja skolēnus aizdomāties, ka priekšmets nav tikai priekšmets, katram ir krāsa, izmēri un bijis savs īpašnieks. Skolēni uzzināja, ka katram priekšmetam ir savs stāsts  kā tas radies, kā nokļuvis muzejā un ko piedzīvojis.

Savukārt 7.-9. klašu skolēni piedalījās muzejpedagoģiskajā nodarbība “Profesijas muzejā”.

Nodarbības ietvaros skolēni uzzināja par dažādām profesijām (vēsturnieks, krājumu glabātājs, zāles uzraugs, restaurators, mākslas izstāžu organizators, izglītojošā darba veicējs, muzeja vadītājs, saimnieciskā darba veicējs, mākslinieks u.c.), kuras ir nodarbinātas, iesaistītas, darbojas muzejā.

Dažādu uzdevumu veidā un tiekoties ar muzeja speciālistiem, skolēni atklāja katras profesijas veicamos darbus, nepieciešamās prasmes, talantus un izglītības iegūšanas iespējas.

Skolēniem šīs izglītojošās nodarbības ir lieliska dāvana no programmas “Latvijas skolas soma”, kas dod iespēju paplašināt redzesloku, gūt pozitīvas emocijas, apskatīt kultūrvēsturisko mantojumu.

Paldies Madonas novada muzeju darbiniekiem, kas sekmēja izzināšanas procesu un pasākumu izdošanos.             

Sagatavoja “Latvijas skolas soma” koordinatore Feimaņu pamatskolā Aina Drikšņa

Click to listen highlighted text!