Programmas “Latvijas skolas soma” aktivitātes Kaunatas vidusskolā 2022./23.m.g. 2. semestrī

02.06.2023

Izglītība

Jau piecus gadus kultūrizglītības programma “Latvijas skolas soma”  nodrošina skolēniem valsts apmaksātu iespēju regulāri iepazīt Latvijas kultūras vērtības un laikmetīgās izpausmes, tā spēcinot lepnumu par savu valsti un tās cilvēkiem, iepazīt nozīmīgākos Latvijas arhitektūras objektus, vēsturiskās vietas, sasaistot mācību programmu ar reālajā pasaulē esošām vietām, personībām, pilnveidojot prasmes un iemaņas. Programma sekmē jaunu kultūras produktu veidošanu bērnu un jauniešu auditorijai, paaugstinot radošo profesionāļu nodarbinātību, kā arī veidojot nākotnes auditoriju.

Kaunatas vidusskolā 2022./2023. m.g. 2. semestrī tika nolemts izmantot līdzekļus muzejpedagoģisko nodarbību apmeklējumam un īpašu Latvijai nozīmīgu vēsturisku un kultūrvēsturisku objektu apmeklējumam. Semestra laikā apmeklējām 4 muzejus: Latgales Kultūrvēstures muzeju Rēzeknē, Ludzas Novadpētniecības muzeju, Naujenes Novadpētniecības muzeju un muzeju Rīgā “Ebreji Latvijā”. Skolēni piedalījās dažādās muzejpedagoģiskajās  nodarbībās - “Zemes dzīļu noslēpumi” (1.-2. kl.),  “Senās spēles un rotaļas” (4. kl.), gan iepazina ebreju kultūras savdabību (7.-12. kl.) un meklēja savas dzimtas saknes (4.-6. kl.), gan izdzīvoja Boņuka dienas nodarbībā “Cilvēka bērns” (5.-6. kl.). Ārpusskolas vide un neformāls laiks ļāva skolēniem citādi ieraudzīt  jau zināmo, bet no jauna iepazīto, pēc tam integrēt to mācību procesā. Muzejpedagoģiskās programmas ļauj skolēniem darboties citā vidē un vairāk izjust vēstures autentiskumu, dabas dažādību, piemēram, Ludzas muzejā nodarbībā “Dzīvnieku valstī”. Muzejos ir arī iespēja darboties dažādās darbnīcās – Naujenes muzejā 6.un 8.klases skolēni apgleznoja stiklu; daudzi iepriekš pat nenojauta, ka viņiem piemīt tāda pacietība un fantāzija, kā rezultātā tapa suvenīrs pašam vai mammai. Latgales Kultūrvēstures muzejā 4. klases skolēni iemācījās vairākas senās rotaļas un deju soļus, ko vēlāk var izmantot kādā brīvā brīdī, lai uzlabotu klases saliedētību.

Vidusskolas klases devās mazliet tālāk – uz Bausku, Rundāli un Līgatni. Vizuālās mākslas stundās iepazītā Baroka pērle -   Rundāles pils, protams, atstāja visspilgtāko iespaidu un sniedza ieskatu 18.gs.arhitektūrā un tā laika tikumos, tradīcijās, bet atjaunotais pils dārzs uzskatāmi pierādīja, cik daudz ir iespējams izdarīt, ja vien ir pacietība un zināšanas. Motormuzeja filiāles apmeklējums Bauskā ļāva salīdzināt, cik tālu mūsdienās attīstījusies tehnika, cik ļoti ir mainījies ārējais izskats. Bauskas vecpilsētas un pils apskate sniedza pilnīgāku priekšstatu par vēsturisko ainu Latvijas vēsturē, kad Zemgalē notika cīņas par varu un brīvību. Savukārt Rehabilitācijas centra “Līgatne” piedāvātā iespēja ielūkoties “Līgatnes slepenajā bunkurā” 10. un 11. klasei bija sastapšanās ar salīdzinoši nesenu vēstures posmu, kuru noteikti atceras vēl viņu vecvecāki. Līdz ar to bija interesanti iejusties gida stāstītajā, ieraudzīt kopā dažādas detaļas, kas veido kultūrvēsturisko ainu 20. gs. 2. pusē. Protams, jauniešiem radās daudz jautājumu, kāpēc nevarētu darīt to citādi, jo vērtības 21. gs. jau ir mainījušās – arī tas ir svarīgi, izprast rīcības cēloņus un sekas, jo jauniešu vecumposmā nostiprinās  identitāte un vērtību sistēma.

Katru reizi izbraucot un atklājot kādu Latvijas stūrīti sev, paplašinās gan izpratne par savas valsts vēsturi, gan tās skaistumu, gan ir izpratne par valsts svētkiem, gan arī paplašinās priekšstats par to, kā tas, ko māca skolā, darbojas dzīvē, kā izskatās dzīvnieki, kas redzēti grāmatā, pilis, par ko stāsta vēsture. Atgriežoties no ceļojuma laikā un telpā, skolēna personība iegūst jaunas izaugsmes iespējas.

Ināra Paramonova, Kaunatas vidusskolas direktore

Click to listen highlighted text!